torsdag 1 mars 2018

Inne på tidningarnas varma redaktioner ..


 .. sitter landets ledarskribenter, krönikörer och journalister och försöker hitta på säljande konflikter. En del går till och med så långt att de är villiga att bjuda den som de tänker attackera i morgondagens upplaga på lunch, om h*n bara kommer till sin egen avrättning, så att skribenten slipper gå ut i kylan.

Men de bästa konflikterna uppnås tydligen på twitter där oliktänkande kan ses som arbetsplatsproblem och till och med kan anklagas för vad följarna eller följarnas följare ger uttryck för.

Jag är glad att jag inte lät mig lockas in i twitterträsket utan nöjde mig med de konflikter som jag helt ofrivillig blir delaktig i på hemmaplan.

I dag skulle jag till exempel kunna ge nästan vad som helst för tillräckligt många plusgrader för att kunna slänga ut katten.

Var och en som har haft kontakt med en frustrerad, rastlös siames förstår varför.

Vår Makalöse Maurice har tre krav på livet. Det ska vara varmt, det ska vara roligt och det ska jagas. Just nu är det alltså kallt, tråkigt och alla möss befinner sig under snön och fåglarna utspisas i ett inhägnat område.

Livet är värdelöst!! Det är något som han oupphörligen uppmärksammar mig på genom att stå och skrika vid dörren, bli förolämpad när jag öppnar och som straff raskt gå in och klösa på soffan.

Det är förbjudet! Det vet Rackarkotten som genast rycker in och knuffar bort honom, vilket får till följd att han galopperar runt i huset med henne i hälarna och tillbaka till soffan som får några extra revor innan allt upprepar sig igen.

Jag blir galen och slänger ut den Makalöse i alla fall. Han vrålar så att det hörs till grannarna och jag öppnar och han rusar in och klöser på soffan och så vidare och så vidare.

Det hela är lika frustrerande som en svensk valrörelse.

Vilket osökt för mig till hur obeskrivligt uttråkad jag blir av alla vallöften och valanklagelser.

När jag till exempel läser Mikael Dambergs uttalande om att ”NKS-skandalen skadar Sveriges rykte” och hans uppfattning att det är en HET .. jättejättehet .. valfråga, känner jag bara en förlamande uppgivenhet. 

Särskilt med tanke på vad dåvarande oppositionslandstingsrådet Ilija Batljan(S) sa när han kommit överens med moderaterna om finansieringen .. "Nu har vi skapat en svensk modell för OPS som tar hänsyn till den styrka och soliditet som ett svenskt landsting har."

Det är som att lyssna på barn som träter om vem som sa, eller inte sa, vad då, när då eller absolut inte.

Bilden som illustrerar Mikael Dambergs upprördhet träffar mig dessutom mitt i modershjärtat.


Precis den minen brukad dyka upp när ”någon” INTE ville gå och lägga sig, INTE ville ha maten som serverades, INTE ville sätta på sig kläder som var relevanta för årstiden eller tillfället eller ens tänkte flytta sig en millimeter från det h*n för ögonblicket bestämt sig för att göra NU!!

.. men nu har jag suttit stilla tillräckligt länge för att få den Förskräcklige Soffdödaren Maurice att sova och nu ska jag smyyyyga bort och placera honom, inlindad i en pläd, i den fåtölj han sover som bäst i.

Jag hoppas det fungerar så jag kan få en kopp kaffe i lugn och ro innan jag går ut och skottar mig fram genom snöeländet igen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar