tisdag 5 september 2017

Kom ihåg var ni läste det först!


Den 30:e maj skrev jag bland annat .. En EGEN majoritet .. det är sossarnas våta dröm. Att krossa Alliansen står högst upp på Löfvens önskelista, och ett samarbete med Sverigedemokraterna är hans enda chans att få en majoritetsregering .. och Jimmie Åkessons enda chans till en ministerpost.

Stefan Löfvens regering har svikit väljarna i fler och allvarligare frågor så här långt, samarbetat aktivt med SD mer än något annat parti och han kommer att driva nästa års valrörelse på samma sätt som den förra .. Vi går till val som Socialdemokrater och lämnar besked om regeringsbildningen efter valet. (för då kan vi göra precis vad vi vill ..)

Men kom ihåg var ni läste det först! Klipp gärna ut och sätt upp på kylskåpet, för jag är nästan helt säker på att risken är överhängande att rubrikerna efter valet blir ..

50 %
STEFAN + JIMMIE = SANT!!

I dag skriver Janerik Larsson i SvD, under rubriken S + SD = sant ..  Eftersom så mycket handlar om parlamentariskt läggspel (med fokus på SD) efter riksdagsvalet nästa höst glöms för det mesta en liten detalj bort: väljarna.

Riktigt hur de tycker och tänker återstår att se, men opinionsutvecklingen efter riksdagsvalet 2014 kan ändå tolkas som att det finns en betydande rörlighet vad gäller väljarsympatierna.

Den andra utgörs av den eviga socialdemokratiska ambitionen att ständigt inneha statsministerposten i Sveriges regering.

Även om just Suhonen kanske inte tror på det idag är jag övertygad om att den dag kan komma då S-ledningen förklarar att SDs historia numera är just historia och att eftersom SD ger sig stöd till en S-regering i frågorna X, Y och Z bildas nu en S-regering baserad på parlamentariskt stöd från SD.

Det kanske rentav kan bli en regering med parlamentarisk majoritet - vem vet.

.. och om en höjdare som Janerik Larsson .. skribent, författare och journalist, verksam i Stiftelsen Fritt Näringsliv och pr-byrån Prime .. tänker i samma banor som jag, om än med andra ord, så kan jag ju inte ha varit så fel ute.

Jag känner mig faktiskt riktigt uppiggad av Janerik Larssons ledarkrönika och dessutom, kom ihåg var ni läste det först!



Mer läsvärt av Janerik Larsson .. Vem får rätt .. om förnuft i politiken.

3 kommentarer:

  1. Skulle inte förvåna mig ett dugg! Vår statsminister har en ryggrad av Post Nords gummiband!

    SvaraRadera
  2. Hej anybody! Nähä, SD skulle aldrig stödja en regering med Ygeman eller Löfvén, så sanna mina ord! Däremot, tror jag att L och C mer än gärna samverkar! Kanske tom m?

    SvaraRadera
  3. Nej, nej. S+L+C+V är spelplanen, räknar att MP går i graven.
    S gör ju upp med V som idag avdrag för fackavgiften. Och gräns för vinster gjordes upp med V fast det går nog inte genom i Riksdagen.

    SvaraRadera