fredag 2 september 2016

"Det börjar likna en fars utan dess like" ..


.. skriver en polis. Polisförbundets ordförande, Lena Nitz talar om att "det är mer kaos än någonsin. Någon annan säger .. Vad är det som inte fungerar inom polisen? Det korta svaret är ingenting. Vi hinner inte, vi kan inte, vi är alldeles för få".

Inrikesminister Ygeman läser detta som att .. "läget är väldigt ansträngt" .. en utmaning rent av. Något som gör att han och övriga inblandade "går igenom läget, polisen beskriver sin bild av verkligheten och vi beskriver våra förväntningar på polisen".

LÄGET är alltså genomgånget och under kontroll!

Inrikesministern är informerad om "verkligheten" och polisen vet vilka verklighetsfrämmande förväntningar som inrikesministern har? Svårare än så är det inte och Anders Ygeman säger att hans förtroende för rikspolischefen inte har påverkats av det som just nu sker.

När hälften av alla polisärenden läggs ned utan att utredas, då tycker inrikesminister Anders Ygeman att brottsoffren borde hjälpa till mer med utredningsarbetet .. "du har också ett ansvar som medborgare att bidra till att brott blir uppklarade".

Så nu ser i alla fall jag fram emot en liten informationsskrift som ingående beskriver hur jag som ansvarsmedveten medborgare bör hantera mina egna brottsutredningar.

Den kan ju inte vara så svårt att skaka fram? Polisens egna utredare .. som slutat för mer lönande uppdrag hos bl.a Försäkringskassan och Migrationsverket .. ersätts ju av civilanställda och de måste väl också få någon form av information om hur en korrekt brottsutredning ska utföras?

Det ska bli spännande. Ett litet fingeravtrycks-kit, lite dna-topsar och vadderade kuvert med adress till en kriminaltekniker .. det bör väl finnas i varje hushåll nu för tiden? Tillsammans med plåster, förband, handbok och utrustning för enklare kirurgi i händelse av misshandel.

Envar sin egen polis och akutmottagning, typ.

De poliser som fortfarande är kvar och hoppas på bättre tider säger .. "Man hinner inte göra det man ska helt enkelt. Medborgarna har all anledning att vara bekymrade över framtiden.

"Vi har fullt förtroende för rikspolischefen" .. ekar Stefan Löfven och Anders Ygeman till svar.

"Resursbristen har lett till att polisen inte hinner utreda brott i samma utsträckning som tidigare. Framför allt handlar det om ”vardagsbrottslighet” som exempelvis stöld, skadegörelse, misshandel, trafikbrott där utredningar allt oftare hamnar på hög eller läggs ned utan någon åtgärd" .. försöker någon påpeka.

"Det är klart att det är en besvärlig situation" .. säger statsminister Löfven .. men "jag tycker inte att vi ska sätta någon krisstämpel".

"Det är fullständigt oacceptabelt" att det brinner bilar, men "behöver man göra förändringar är det upp till myndigheten att se till det. Rikspolischefen är tillsatt och han är ansvarig för att se till att utveckla verksamheten så att den fungerar".

Rättssamhället har fullständigt havererat. Den som har störst våldskapital är den som styr lokalsamhället” .. skriver en polis i ett öppet brev till den ansvarige rikspolischefen.

Men Stefan Löfven har fullt förtroende för Dan Eliassons sätt att leda omorganisationen, trots att "det är ett läge som är besvärligt, när många ger uttryck för att omorganisationen i sig är besvärlig".

Jojo .. det som statsministern ser som att omorganisationen "i sig är besvärlig" eftersom att många tycker att det "är ett läge som är besvärligt", trots att rikspolischefen förtjänar hans förtroende, ser de närmast sörjande som att .. det är väldigt dåligt ledarskap högst uppifrån och det är för mycket administration, plus att vi har en rikspolischef som inte jag anser är lämpad att vara rikspolischef".

Vår justitieminister, Morgan Johansson avsäger sig allt ansvar för vad "ligisterna" kan hitta på för bus, bilbränder som frustrerade unga tvingas sysselsätta sig med i brist på meningsfylld fritid och allt annat som alltid funnits i evinnerliga tider .. "Det är polisen som fångar bovarna, vi kan bara ge dem verktygen."

Jag förstår ärligt talat inte varför regeringen hellre ser en ren amatör, i stället för någon med gedigen poliserfarenhet, som chef för en av Sveriges viktigaste myndigheter ..men om jag som ansvarsfull medborgare ska ses som en del av rikspolischefens, statsministerns och inrikesministerns förväntningar på den nya polisorganisationen ..  så skulle jag bli väldigt tacksam om jag också fick någon form av befogenhet och "verktyg" för att kunna försvara mig själv i ett utsatt läge.

Licens på ett litet effektivt vapen, samt handfängsel och skyddsväst, skulle inte direkt sitta i vägen. Och eftersom jag ändå måste utreda situationen som tvingade mig att använda mig av min utrustning, så lovar jag att utreda, beskriva och dokumentera det som en fullständigt laglig åtgärd.


Expr.,


9 kommentarer:

  1. Hej.

    Så jag har ansvar som medborgare att se till att brott blir uppklarade? Ingår straffansvar för mig om jag inte tar det ansvaret?

    Betyder det att jag skall bedriva privat spaningsarbete med registrering och register av vad personer jag misstänker för brott tar sig för?

    Betyder det att jag och flera andra förväntas, rentav uppmanas, att starta egna spaningsregister för att kunna samköra data?

    Så om jag anser mig vara brottsoffer - skall min hand föra lagens klinga?

    Om jag, och en grupp andra svenska män anser att ledande politiker begått brott mot mänskligheten, folkmord, samt landsförräderi; skall vi agera på det?

    Ygeman är inte klok.

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, lärare

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu är du väl onödigt negativ? Tänk vilka möjligheter som öppnar sig .. vi kanske kan fila på en utredning om det går att ställa regeringen till svars för trolöshet mot huvudman? ;-)

      Radera
  2. Varför har Det goda samhället, Ledarsidorna och I otakt försvunnit från Din blogglista?

    SvaraRadera
    Svar
    1. De finns kvar, men av någon anledning så har listan möblerats om till och från? Men som sagt .. allt finns, även om de kanske halkar ner eller hit och dit.

      Jag vet inte varför?

      Radera
  3. Undrar mer och mer vem som drar i trådarna i sosseriet. Jag övervägde att rösta på Löfven för jag tyckte han verkade någotsånär verklighetsförankrad men lyckligtvis hann hans rätta jag, eller politikerjag, komma fram innan valet. Ygeman verkade vare en av de få sansade rösterna men sedan en tid tillbaks är han lika trovärdig som Anna Kinberg Batra.
    Som sagt, vad händer i sosseriet, vad gör att det lilla vett de har förångas och försvinner likt morgondimman?

    SvaraRadera
  4. Polisens bov-gripande i vissa geografiska zoner verkar gå "lite" trögt enl. media-uppgifter. Tänk om befolkningen, utan att känna till det, fått en "politiserad" polis? Kan det ligga till på det viset? En lite snällare sorts blågul gestapo? Nej, men så kan det väl ändå inte vara..?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man golar inte inom klanen,eller mot den klan som är större har mera vapen.Det vill Ygeman med dialog ändra på?landet skulle behöva en Filippinsk Duterte som statsminister!

      Radera
  5. Å sedan kommer Bodström och lägger sig i debatten och påstår att media ljuger om svensk kriminalitet.
    http://www.expressen.se/debatt/sluta-sprid-myten-att-valdsbrotten-okar/

    SvaraRadera
  6. Å sedan kommer Bodström och lägger sig i debatten och påstår att media ljuger om svensk kriminalitet.
    http://www.expressen.se/debatt/sluta-sprid-myten-att-valdsbrotten-okar/

    SvaraRadera