torsdag 31 december 2015

2015 - året då jag blev en Sämre Människa.


"Det finns böcker som förändrar hur man ser sin värld och sin tid" .. så skriver Åsa Beckman i en krönika i DN:s kulturbilaga i dag. Det får mig naturligtvis att fundera över vilka böcker som jag själv önskar att jag inte hade läst och sedan är steget inte långt till frågan om vad Åsa Beckmans arbetsgivare publicerat under året som jag önskar att jag inte hade läst.

För så är det .. 2015 är det år då den svenska nyhetsrapporteringen förvandlade mig till en sämre människa. I första hand sett ur sanningssägarnas synvinkel, förstås .. men även ur min egen.

Det jag läst har format mina egna reaktioner .. ibland så det överraskat mig själv.

Skillnaden mellan ord och verklighet känns ibland nästan svår att ta in. Det som skrivs och det som faktiskt händer och det jag ser och det jag läser, hör ihop men slits isär för att den önskade berättelsen ska bli sann .. trots att problemen då blir totalt omöjliga att förhålla sig till och göra något åt.

"Efter den här hösten har jag börjat sortera människor i dem som inser hur ömtåliga vi är och dem som inte gör det. Som förstår hur lika vi är i lidandet. Det är detta som flyktingfrågan ytterst handlar om. Utifrån det skapar man sedan politik" .. så avslutar Åsa Beckman sin krönika.

Jag kommer aldrig att börja sortera människor. Vi är alla olika och den som till det yttre framstår som okänslig och kall, kan vara den som bidrar mest genom att stå stark, trygg och pålitlig i vilket oväder som helst. Den som talar högst och varmast om mänsklighetens oförmåga att skydda sig är inte bättre än den som i tysthet bär andras bördor.

Jag har alltid försökt att sätta ljuset på dem som saknar egna röster. De minst intressanta i samhället .. de "tärande" som inte ens duger till valboskap.

De dementa, de psykiskt sjuka, de psykiskt funktionshindrade, missbrukare och alla andra som dragit en nitlott i livslotteriet, kämpat, gett upp och fallit genom de allt glesare maskorna i välfärdens skyddsnät.

Om de sedan har rötter i Sverige sedan Gustav Vasas tid eller har flytt/flyttat hit från ett annat land .. det tycker jag är fullständigt ointressant. Ett samhälle som inte ser till de mest utsatta medborgarnas behov och, utifrån dem, skapar sin politik är inte mycket värt.

De svagaste och mest utsatta gör sig inte särskilt bra i bild, kan inte föra sin egen talan och deras livsberättelser är inte tillräckligt säljande för att motivera till hjärtevarma krönikor. Vem är intresserad av den som, av skäl som vi inte förstår, har missbrukat, förstört och förött sitt eget och sina familjers liv? Vem bryr sig om de dementa gamla som efter ett helt yrkesverksamt, men tråkigt och ointressant liv, nu lever i en ångestfylld ensamhet i en verklighet som de inte kan orientera sig i? Vem kräver att politiken ska skapas utifrån dem?

Vem bryr sig om psykiskt funktionshindrade som inte ens kan påkalla hjälp när de behandlas förödmjukande, blir av med allt som avsatts för deras trygghet och framtid av föräldrar som inte längre finns eller utnyttjas sexuellt .. eftersom de tvingas leva så isolerat och utan insyn att ingen ser vad som händer .. förrän, möjligen, när det är för sent och kan duga till en upprörd artikel?

Vem vill skriva om den som drabbats av en psykisk sjukdom som gör att h*n, under ångest och vanföreställningar, krossar hela sin familj och utgör ett hot för andra och vem talar om att vi fortfarande utplånar stora delar av hjälpsökande människors minne genom elchocker, som en quick fix för lösa "sjukdomssymptom" som sedan visade sig bero på ett medfött handikapp? Innan det blir för sent och duger till rubriker på en löpsedel?

Människor "som förstår hur lika vi är i lidandet" .. så skriver Åsa Beckman samtidigt som hon, som alla andra ledarskribenter och krönikörer .. beskriver flyktingströmmarna som en stor enhetlig grupp hjälplösa handlingsförlamade, ömtåliga offer som är för traumatiserade för att uppfylla några som helst krav.

2015 .. inget annat år har jag följt nyhetsrapporteringen så intensivt och därför vet jag att jag inte lever upp till bilden av den Goda Människan. Jag kanske .. i likhet med Ivar Arpi och de övriga ryttarna i apokalypsen .. kan räknas in bland dem som kallas "främlingsfientliga, utan att vara främlingsfientlig alls?

Men det är kanske skillnad på främlingar och främlingar, beroende på hur man sorterar dem?

Så alla ni goda människor som försökt att forma min tankevärld så att jag ska se världen med era ögon .. ni har misslyckats. För 2015 är året då jag blev en Sämre Människa.

Det känns lite fel att komma med en önskan om ett Gott Nytt År efter det här. Jag skulle inte ens tro på den själv ..

.. så i stället blir det ett från hjärtat menat TACK till alla er som kommenterat och bidragit till och förvissat mig om att det finns fler som är lika omänskliga och oförstående som jag.



SvD, Expr., Expr., GP,

33 kommentarer:

  1. Varmt tack till dig, Any, från en annan 'svart' själ! Det är härligt att inte behöva vara ensam i De Svarta Själarnas Förening (bara nu inte en sådan tolkas som rasistisk eller fascistisk..?)!
    Viskar fram ett 'Gott nytt' på försök i alla fall... /Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gott nytt år till dig också .. bara så här lite i det tysta. ;-)

      Radera
  2. "Efter den här hösten har jag börjat sortera människor i dem som inser hur ömtåliga vi är och dem som inte gör det." skrev Åsa Beckman.

    Och vidare "Utifrån det skapar man sedan politik".

    Det var väl exakt detta som nazisterna höll på med om jag inte minns alldeles fel. Att sortera folk och att utifrån detta forma en politik.

    Det är ibland skrattretande att ibland hamnar dessa godhetsapostlar i exakt samma sätt att resonera som Hitler och hans hejdukar. Undrar om godhetsapostlarna har en aning om detta, eller är de helt simpelt historielösa och okunniga?

    För egen del har jag för första gången i mitt snart 57-åriga liv svårt att önska Gott Nytt År och samtidigt tro att så kommer att bli fallet. Men liksom Gunilla vill jag till dig Any rikta ett varmt tack för att du finns, är klarsynt och fortfarande orkar skriva blogg som är som en oas i öknen.

    Jag hoppas verkligen på ett bättre 2016 för oss alla, även om jag som sagt har svårt att tro på det.

    V

    SvaraRadera
    Svar
    1. Även fast jag tror att 2016 blir ett jobbigt år så önskar jag naturligtvis dig och alla jag känner så ett Gott Nytt År som möjligt.

      Radera
  3. Uffe Häger31/12/15 14:38

    Bra skrivet.

    SvaraRadera
  4. Hej Anybody! Du har alltid så kloka och genomtänkta synpunkter. Jag är också en som "blivit samhällsfrånvänd och sett ljuset i tunneln" senaste året. Föredrar därför alternativa medier och bloggar och kommentera gärna, där det är möjligt. Gott nytt år önskar Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett lika Gott Nytt År önskar jag dig också.

      Radera
  5. Gott Nytt Any och tack för dina kloka tankar och funderingar satta på pränt. //tompas11

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv för intressanta och tankeväckande kommentarer .. och Gott Nytt År!

      Radera
  6. Gott Nytt År, Any.

    Det kan behövas, för det enda som med säkerhet kan sägas är att det blir ett intressant och spännande år. Tyvärr.

    "Må gudarna bevara dig från att leva i intressanta tider" (Kinesiskt ordspråk)

    /capricorn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om vi tycker att det här året har varit överraskande rörig så är det nog ingenting mot vad vi har att se fram emot, där är vi nog helt överens. Tyvärr.

      Det finns ett arabiskt ordspråk som skulle vara användbart som nyårshälsning dem som inte ser problemen i tid ..

      May the fleas of a thousand camels infest the crotch of the person who screws up your day and may their arms be too short to scratch.

      Men jag är alldeles för väluppfostrad för att använda det .. ;-)

      Radera
  7. Här kommer en önskan om ett Godare och lite Bättre År än det som varit till alla från en som säkert tillhör De Utsorterades Skara(men som envetet går runt och försöker hålla sin egen tankeverksamhet vid liv) Kramar till er alla och med hopp om att det kan inte bli jäkligare eller??????

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas innerligt att just ditt år kommer att kantas av glada överraskningar och roliga händelser. Gott Nytt År vännen!

      Radera
  8. Uppskattar verkligen din blogg Anybody. Som få andra får du till det som är så svårt att sätta ord på utan att jag behöver fundera för mycket på om jag är liberalkonservativ, socialliberal, socialkonservativ eller vad det nu finns för alternativ.
    Så mycket stort tack för att du delar med dig av dina tankar.

    SvaraRadera
  9. Det KAN bero på att jag själv inte har en aning om vad jag är och jag var tvungen att sätta en etikett på mig själv. ;-)

    Och ett stort tack till dig som kommenterar och delar med dig av dina åsikter ..

    SvaraRadera
  10. Du har så klart rätt...Det är inte allt för stora utsikter för att det blir ett gott år,möjligen spännande.
    Men för säkerhets skull håller vi oss undan och gömmer oss i Buschen ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. De sista överlevarna .. eller hur? ;-D

      Radera
  11. Önskar ett riktigt Gott Nytt År till dig och de dina!
    Med förhoppning om att de självutnämnda "goda" tystnar när problemen börjar blir uppenbara i välfärdssamhället.

    SvaraRadera
    Svar
    1. börjar bli ska det va'...

      Radera
    2. Gott Nytt År till dig också. Min förhoppning är anspråkslösare än din .. det räcker med att de börjar lyssna!

      Radera
  12. Jag måste erkänna att jag använder Din blogg som startsida för att komma ut på ytterligare intressanta bloggar på nätet.
    För oss med en intellektuell tankeverksamhet kvar är det en lisa med Din och dessa andra bloggar.
    Bo Adolfsson

    SvaraRadera
  13. Då fungerar allt som det ska, eller hur? För värdet med internet är ju att vi samlar information från varandra och väger det mot vad msm anser vara nyttigt för oss. ;-)

    Gott Nytt År på dig .. även om det nya året ser lite råddigt ut.

    SvaraRadera
  14. Varmt tack, anybody, för din fina blogg! Du lyckas så förunderligt väl varva och variera fakta med bitande ironi, med känslor, omdöme och personlighet. Du är ett ljus i mörkret, så bränn inte ut dig och deppa inte ihop, hur råddigt och ruggigt det än blir nästa år.
    //Sixten Johansson

    SvaraRadera
  15. Tack själv .. ofta är det innehållet eller tanken bakom kommentarer som ger nya infallsvinklar på det som känns obegripligt och fel.

    Och oro dig inte .. jag lever trygg och lycklig i det lilla livet, så risken för utbrändhet är inte överhängande.

    Det är värre för dem som förlitar sig på .. och är helt beroende av .. dem som abdikerat från det ansvar de lovat att ta.

    SvaraRadera
  16. Jag njuter av att läsa din blogg - ett stort tack från en icke feminist som anser att jämställdhet är en självklarhet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv, det är du och alla andra som kommenterar som är motorn som driver den här bloggen .. och din beskrivning stämmer lika bra på mig som på dig .. ;-)

      Radera
  17. Hej.

    Gott nytt år!

    Din blogg erbjuder som alltid en resonlig och försonlig ton.

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, lärare

    SvaraRadera
    Svar
    1. .. och dina kommentarer är alltid lika läsvärda och välkomna! :-)

      Radera
  18. osv osv ggr flera, ja du vet kära Any=)

    Kolla här
    http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.2942597-dystert-lage-i-majorna-linne

    och kom ihåg att grupper inte ställs mot varandra..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är så frustrerande! Det som sägs och lovas har ingen som helst förankring i den verklighet vi ser .. och då har jag verkligen försökt hitta något positivt i någonting.

      Radera
  19. Här kommer jag långt efter alla andra, men hur efter jag än är så läser jag varenda inlägg du gör och det kommer jag att fortsätta med. Gott Nytt År på dig, och den makalöse Maurice också :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men jag ser dig allt .. trots att du är sen :-)

      Tack för att läser OCH kommenterar, du kan inte ana hur nervöst det är att trycka ut ett inlägg och inte veta hur det landar.

      Föreställ dig att skriva direkt från hjärtat .. se att ca 4-500 personer läser och att INGEN kommenterar. Rugg!!

      Radera