lördag 6 december 2014

Det är faktiskt INTE någon som ..

.. utlyst något nyval än, även om alla verkar tro det.

Och med tanke på Stefan Löfvens ordhållighet hittills, så skulle jag inte våga satsa några större summor på att han gör det.

Jag misstänker att han aldrig tänkt fullfölja nyvalsidén utan mer ser det som ett klassiskt fackföreningshot om strejk, som sedan avvärjs av den kompetente förhandlaren i elfte timmen. En tankekedja som i så fall påminner om den stackars hamstern som visserligen är hemma men vars hjul vägrar att snurra.

Det är ju fullt möjligt att mannen, som aldrig skulle administrera någon annans budget, sitter på sin kammare och väntar, väntar på att något alliansparti ska knacka på .. knäckt av sin brist på ansvar över den rödgröna budgeten. För jag tror faktiskt inte att Stefan Löfven kommer att skilja sig från statsministerposten frivilligt, och innan den 29:e december kan ingen utlysa något extra val.

Jag skulle inte bli förvånad om statsministern - pressad till det yttersta av de ickeansvarstagandeborgarna - skulle komma fram till att ..

.. BÄST FÖR SVERIGE är STEFAN LÖFVEN SOM STATSMINISTER!!

Och så axlar han sitt ansvarsfulla ok .. igen!?

Det kanske är någon som tänker .. det skulle han aldrig göra, det kostar för mycket! I så fall rekommenderar jag vederbörande att höja blicken till räkneverket här ovan. Lite extrakostnader för att få personligt handlingsutrymme verkar inte besvära mannen som kallar sig statsminister.

Sagt om makt ..

En pamp blir alltid upprörd när han kallas pamp. Annars skulle han inte vara det. Det är alltså ett bra kriterium på en pamp.

Förr höll sig makthavarna med hovnarrar. Det behöver våra dagars makthavare inte längre.

All makts hemlighet består av att man vet att andra är ännu fegare än man själv.

Den som har blivit berusad av makt och har haft fördel av den, om så bara för ett år, kommer aldrig ge upp den frivilligt.


SvD, SvD, DN, DN,

5 kommentarer:

  1. Jag tror att det kan ligga något i vad du säger. Problemet i så fall är bara att han med sina hätska utspel nu definitivt torde ha bränt alla möjligheter till blocköverskridande samarbete, varför inget alliansparti heller lär komma och knacka på hans dörr. Därför tror jag nyvalet kommer bli av.

    SvaraRadera
  2. Om han inte utlyser nyval kommer han gå till historien som Sveriges genom alla tider största lögnare. Det tror jag han t.o.m. själv förstår. Och om inte kommer drygt 50 % av Sveriges befolkning att tvinga honom att förstå, även om hans förstånd i.o.f.s. kan jämföras med en daggmasks.

    Men detta är inte det allvarliga. Det allvarliga är att Sveriges s.k. statsminister pekar ut omkring 1 miljon svenskar (oavsett härkomst) som fascister.

    Jag kräver nu banne mig en ursäkt! Jag tänker inte finna mig i att bli förolämpad av en sketen fackpamp med diktaturfasoner.

    Be om ursäkt ditt kräk!

    Och se till att avgå omedelbart!

    V

    SvaraRadera
  3. Tänkvärt.

    Jag kan tänka mig att Löfven sitter och kollar opinionsundersökningar med stort intresse de närmaste veckorna. Vad kommer hända? Kommer SD gå upp som en raket och gå förbi M? Kommer ett eller flera allianspartier hamna under spärren? Eller kommer regeringsduglighetsfrågan leda till att alliansen får övertaget?

    Frågan är bara, som Fnordspotter påpekar, vad Löfven ska ta sig till om han får kalla fötter. Vem ska han gå till nästa år för att få igenom en budget? SD lär nu vara skitförbannade på att kallas nyfascister, vad det nu är, så att de på pin kiv sänker en Löfven-budget även om den drar ned på invandringen. Alliansen har visat att de är en enhet lika odelbar vid förhandlingar som vänster- och högersossar.

    Men visst, en sosseregering som styr på alliansbudgetar kan ju bli en hyfsad kompromiss de närmaste fyra åren.

    SvaraRadera
  4. Jag tror att Catharina Lind har rätt när hon skriver att Löfven förhandlar som en fackföreningsman och inte som en politiker, (Länken finns i min senaste bloggpost).
    Han tror förmodligen att det är ett smart drag att sätta en deadline för att få alla att stå på tårna för att undvika extraval .. medan det han egentligen gör är det motsatta.

    Reinfeldt hade så rätt .. går man oförberedd in i en valrörelse så kan det bara bli kaos.

    En sosseregering som styr på alliansbudget i fyra år kommer förmodligen bli landets mest föraktade någonsin efter den här röran .. och då får jag rätt eftersom jag tidigare skrivit att jag tror att årets "valvinst" kommer att utplåna det socialdemokratiska partiet som landets största parti.

    SvaraRadera