tisdag 26 augusti 2014

Ärligt talat .. ingenting är som det har varit?

Eller så är det jag som inte längre är som jag har varit?

För jag fattar ingenting .. sossarna vill regera landet med hjälp av roterande skattepengar, kalhugga Sverige för att bygga, elda och sy(!) i trä och Miljöpartiet vet inte riktigt vad de vill förutom att de vill regera och höja skatterna för att visa kommande generationer "att man i alla fall försökte"?

Och så är allt den vite, medelålders, köttätande mannens fel, förstås. Det var nära att jag glömde det, förlåt Åsa Romson.

Vänstern vill förbjuda vinster i välfärden utan att ha en susning om begreppet vinst eller hur omöjligt det är att förhindra vinstuttag i andra former än den de inte riktigt förstår?

Och vårt mest mediabelysta icke-riksdags-parti klagar i tidningar och radio över att befinna sig i mediaskugga??

Direktdemokraterna måste tycka att det känns märkligt. För dem har jag bara läst om på nätet och då i andra bloggar .. det kanske kan kallas för mediaskugga?



Nu senast stöter jag på begreppet "gemensam förtidsröstning" tillsammans med personvalsraggande riksdagskandidat och kandidat till kommunfullmäktige? Den gemensamma förtidsröstningen föregås av 40 minuter långt valtal av kandidaten själv och en presentatör?

Det var ett nytt grepp som förmodligen är inspirerat av Mona Sahlins valskolor. Fast hon hade i alla fall den goda smaken att stanna utanför dörren till vallokalen, efter det hon delat ut lämplig valsedel.

Gemensamhetsröstning låter nästan som forna tiders dagisgrupper där ledaren drog de följande barnen över gatan i ett gemensamhetssnöre? Fast den kanske de gör i dag också .. det var ett tag sedan jag hade anledning att besöka en förskola.

Men de som reagerat och protesterat, blir anklagade för att förstöra livet för riksdagsledamoten eftersom han definitivt klev ut ur mediaskuggan och hamnade hos Avpixlat i stället. Det är verkligen hemskt när "bra" idéer får sådana konsekvenser?

Nästa steg är väl val-trainees som "hjälper" äldre och funktionshindrade att gemensamhetsrösta antingen i vallokalen eller på ortens bibliotek?

Nya tider .. nya idéer. Men det är inte alltid de är bättre .. eller ens bra.

För att få lite omväxling från den minst sagt förvirrande valrörelsen googlar jag för att hitta nya ord till min Socialdemokratiska ordlista .. och hittar Carl Göranssons alldeles egna på twitter, en verklig guldgruva, eller hur? 


Barometern, SvD, SvDDN, DN, DNExpr.,
Ledarsidorna

1 kommentar:

  1. Sossarna brukade ju vilja förstatliga allting. Men nu vill Folkpartiet förstatliga skolan,men inte sossarna.Ombytta roller liksom.

    SvaraRadera