söndag 4 maj 2014

EU-valet .. vilket elände!


 Det drar ihop sig till EU-val och jag har inte en susning om vad jag ska rösta på, eller varför jag ska rösta alls.

I och för sig så förstår jag .. och kan sympatisera med .. idén bakom hela bygget, men jag förstår .. och kan sympatisera med ..  idén bakom kommunismen också,  så det gör inte saken lättare. Det är trovärdigheten och genomförandet av idén/ideologin och de självförhärligande utförarna som inte alls passar in i det osjälviska ideologiska tänkandet som är problemet.

Jag röstade NEJ till EU när det begav sig och det har hittills inte hänt något som fått mig att ompröva det beslutet.

Men att rösta är min medborgerliga rättighet och plikt så då får jag väl försöka hitta något som känns viktigt även om jag inte riktigt vet vad det är? Jag börjar med att läsa igenom de olika partiernas valsedlar .. urtrist .. och så, plötsligt, så finns där ett namn som jag känner igen!!

Alltså känner igen rent privat!

Jag KÄNNER en människa som står på valbar plats på en valsedel?

Jisses!

Det var många år sedan jag satt vid köksbordet hemma hos den här kandidaten men jag är fullständigt övertygad om att jag skulle få en kopp kaffe vid samma köksbord om jag knackade på dörren i dag.

Och nu vet jag i alla fall vad som känns viktigt bland alla viktiga saker.

Vanligheten .. jag vill bli representerad av en vanlig människa. Inte av någon som broileruppfötts i den politiska karriärfabriken .. utan av någon som gått igenom samma berg- och dalbana av glädje och sorg som jag.

Livsmedelsförsörjningen. Det är oroligt i världen och det talas om krigsmakten och behovet av ett starkt försvar .. men ingen talar om hur viktigt det är med en svensk livsmedelsproduktion. Som det ser ut i dag kommer vi snart inte att ha några mjölkbönder kvar utan får nöja oss med mjölken som produceras i t.ex Tyskland. Och om våra hårda miljökrav sedan gör att spannmåls- och köttproduktionen dör ut så är vi inte i ett särskilt bra läge om landet av någon anledning isoleras. För att inte tala om vad vi gör med ..

.. Miljön om vi göder livsmedelsframställning på villkor som vi inte tillåter i vårt eget land och skapar förutsättningar för miljöskadliga transporter som är helt onödiga om vi producerar vår egen mat.

Och då har jag inte ens börjat tänka på djurskyddet .. som jag helst inte vill tänka på alls i det här sammanhanget.

Vardagen .. ett vanligt liv .. en levande landsbygd .. kemikaliefri mat, producerad enligt de regler vi själva skapat för att skydda miljön .. det är viktigt för mig.

Det gör att självbestämmandet över Ekonomin också känns viktig. Det finns inte en enda människa som inte är mutbar .. det är bara priset som varierar .. och om vi lägger alla våra ägg i samma korg som alla andra länder i Europa så är jag rädd för att mer än hälften går upp i rök .. eller används till en lyxig sufflé för särskilt utvalda.

Jag har inte mycket förtroende för kollektivt ansvar under ett ideologiskt täcke. Det brukar för det mesta handla om att Någon Annan får ta hand om följderna och skulden när det går åt helsike.

Så jag tänker kryssa en bonde i EU-valet.

En vanlig människa .. men ändå så sällsynt i dag, att han kan kallas för "en hederlig karl".

Dessutom så fick jag en halvdöd, nästan nyfödd gris av honom för många, många år sedan .. en erfarenhet som jag inte glömmer i första taget. Jag vet inte om jag berättat om det i den här bloggen eller om det fanns med bland det som Aftonbladet tog bort?

Jag kommer i alla fall att rösta med hjärtat, på en djurvän, en bra pappa, en stabil och pålitlig vän och en man som älskat samma kvinna sedan han först såg henne för många år sedan.

Det är kanske inte så det är tänkt att jag ska fatta det här beslutet .. men på något sätt blir det som att rösta på mig själv?

Och det är nog det närmaste jag kan komma att få vara med och bestämma i det här valet.

Vem jag ska rösta på??


Nr 29 på Centerns valsedel .. Bo Rundqvist, så klart!


DN, DN, DN, DN, SvD, SvD, SvD, SvD, Expr., Expr.,

2 kommentarer:

  1. Ett bra val är det man gjort med hjärtat. Rösta på Bo du en vanlig människa bland vanliga människor, som förhoppningsvis ska företräda oss vanliga människor. Ett sådant val är aldrig fel Any.

    SvaraRadera
  2. Läste lite om vad C vill med EU och det ligger inte så långt ifrån vad jag vill.

    SvaraRadera