torsdag 6 februari 2014

Det nionde partiet.


 Jag har alltid tyckt väldigt illa om att LO använder medlemmarnas pengar till att stödja Socialdemokraternas valkampanj och ännu sämre tycker jag om de senaste årens utspel då LO agerat som ett eget fristående parti .. men utan att ha modet att öppet söka väljarnas förtroende.

Som det ser ut i dag så är det LO som spelar melodin som sossarna ska dansa efter. Statsministerkandidaten är fostrad av LO, kopplad med LO-märkt koppel och agerar på LO-kommando.

LO är det nionde partiet som inte står för sina egna idéer utan använder socialdemokratin som varubeteckning .. även om innehållet mer påminner om Vänsterpartiet.

Dessutom så har LO inte bara tagit sig rätten att använda medlemmarnas pengar för att kampanja för ETT enda parti .. de har också hotat med repressalier mot dem som är aktiva medlemmar i FEL parti?

LO-medlemmarnas pengar används också till negativa kampanjer av tvivelaktigt värde eller en dyr film som hårt vinklat beskriver allt negativt som kan vinklas och beskrivas negativt under Alliansens regeringstid. LO låter också medlemmarna avlöna kampanjarbetare som de ställer till sossarnas förfogande .. vilket låter helt fel i mina öron.

Jag tror inte det var så det ursprungligen var tänkt när det gällde fackföreningsavgifterna?

Ursprungstanken var väl att bygga upp trygghet till ALLA medlemmar om tiderna skulle förändras till det sämre och till att stödja dem som hamnade utanför samhällets skyddsnät .. inte att använda medlemsavgifterna till att köpa politisk makt?

Trodde i alla fall jag? Men när jag insåg att det bara var en gammal vandringssägen så gick jag ur facket och nöjde mig med att betala för a-kassan.

Och vad är det egentligen som är så livsfarligt med att beskriva den politik och de idéer som det röda gänget tänker regera efter vid en eventuell valseger?

Varför detta envisa kampanjande med enögd rapportering om motståndarens svagheter och tillkortakommanden och total blindhet när det gäller bristen på information om de egna idéerna?

Det enda jag förstått är att Magdalena Andersson manövrerat sig så hudnära Anders Borg att det nästan känns oanständigt .. även om jag gärna stått där själv .. och att unga arbetslösa under 26 år går miste om försörjningsbidrag från samhället om de inte lyder order och sitter av tiden i en skola som de kanske inte har förutsättning att tillgodogöra sig undervisningen i.

Och så tvångsrekryteringen av långtidsarbetslösa in i vården? Extra resurserna från det som nu kallas FAS3? Ett trevligt grepp som gör att de äldre bör tänka sig för både en och två gånger innan de söker kommunal hemtjänst .. som för övrigt kommer att bli det enda valbara alternativet om de rödaste röda får bestämma.

Är det allt?

Förutom de fluffiga löftena, klyschorna och flosklerna som brukar höra till när politiker talar länge och väl om absolut ingenting?

Jag ser en bild där LO-ordföranden Karl-Petter Thorwaldsson omfamnar sosseledaren Stefan Löfven .. det ser inte bekvämt ut. Det ser ut som om partiledaren försöker befria sig från en kvävande mänskligt tvångströja?

Och så kanske det känns?

Det är kanske därför vi inte får höra ett enda ord om vad det är de säljer förrän vi har betalat med "förtroende" den 14:e september??


Jisses ... jag är redan spyless på hela den här valrörelsen innan den ens kommit igång på allvar?

DN, DNDN, DN, SvD, SvD, SvD, SvD, Expr.,

8 kommentarer:

  1. Tack Any, såg ditt inlägg nu när jag kommit fr jobbet och skrivit en suck själv!Nu ska jag fira samisk nationaldag och äta "min" rätt =)

    http://www.svantesvilt.se/sv/inspiration

    NYFIKEN I EN STRUT

    Ingredienser
    Foliepapper i lagom bitar till brödets storlek
    4 bitar hembakt eller köpt mjukt tunnbröd
    Bregott
    8 blad crispsallad
    8-10 mandelpotatis (beroende på storlek)
    1 msk smör
    1 dl finriven VB ost
    2 dl gräddmjölk
    1 vitlöksklyfta, pressad
    4 nypor svartpeppar-smaka av
    4 nypor flingsalt-smaka av
    1 selleristjälk, i bitar
    8 st större skivor suovasstek (el 4-6 dl färdigstekt suovas)
    1-2 tsk finstötta enbär
    salt och peppar
    1-2 dl vispad grädde
    1 dl rårörda lingon (el lingonsylt)

    Tillagning
    Lägg ut de fyra bröden, bred Bregott i tunt lager. "Klä" dem med 2 salladsblad var

    Puré:
    Koka den skalade mandeln försiktigt
    Blanda ner smör och VB ost
    Koka upp gräddmjölksblandning med vitlöksklyfta och vispa potatisen till lagom konsistens (ganska fast) Krydda med salt å peppar efter smak, hacka selleristjälken i bitar och blanda ner i moset

    Köttet:
    Bryn snabbt souvasbitarna, överstek ej!
    Blanda ner enbär. Krydda med salt å peppar.
    Gräddtopping-kan göras en stund i förväg!
    Vispa grädden hårt! Blanda ner lingonen -håll kallt!
    Bred ut moset/purén över salladen på brödet- strö/singla över köttet!
    Rulla ihop till en vid strut!
    Klicka över lingon/grädd toppingen efter tycke å smak!
    Slafsa i dig å njut med en god Norrlands guld....när man vill vara sig schäälv för en stund

    Läsarnas egna recept:
    Insänt av Maria Skiddi

    Finalist Årets Skellefterätt 2010

    SvaraRadera
  2. Maja .. stöööön, vilken jädrans tur att jag redan har ätit middag, annars hade jag förtvivlat efter det här receptet. Om jag av någon anledning blir ensamstående så får du adoptera mig eller ha mig som allmänt sällskap som en liten hund.

    Jag är VÄLDIGT snäll och bits bara i självförsvar .. ;-)

    SvaraRadera
  3. Det bästa "Lappkoket" jag inmundigat hände långt ut i ingenmansland utanför Jokkmokk. Svinkallt, varmt i stugan och en festmåltid utan dess like med heta märgben, utpetad märg över riven varm renlever och buljong m fl delikatesser. På himlen sprakade norrskenet och nubben till koket värmde gott.

    Så till LO och sosseriet.
    LO snart en (s)tat i (staten). Så ska vi inte ha det. Har folket inte förstått det nu så blir de smärtsamt medvetna om det redan 2015 om S och "vänsterkompani" vinner valet.

    SvaraRadera
  4. Låter gott det där receptet.
    Åter till politiken, tog mig för pannan när jag läste vad Löfven sa i intervjun (?) i Svt. Vet han inte vad hans eget parti har för politik?? Är politiken något som Magdalena och "de andra" sköter om medan han bara behöver vara en "trygg LO-man" utan någon som helst koll för att vinna valet?
    Köper väljarna verkligen det upplägget??
    Förstår inte riktigt...

    SvaraRadera
  5. Den Socialdemokratiska Rörelsen ser sig nog som ett alternativt parallellsamhälle till det marknadsekonomiska kapitalstyrda samhället. Där man kan växa upp, fostras i och göra karriär utan att behöva trängas med karriärstrebrar på den "vanliga marknaden". Därför blir det aldrig tillräckligt med pengar som omdirigeras från de privata girigbukarna. Alla de pengarna skulle sitta bättre inom Rörelsens domäner. Där man själv ofta agerar.

    Nackdelarna är förstås hur många som helst. Hela upplägget härrör från tidigt 1900-tal. Och bygger på kollektiva grundvärderingar. Man representerar. Inte sig själv utan andra. Olika intressen. Olika bestämda positioner i samhället. Statiskt. Inte sig själv alltså. Och vad man då själv har för uppfattningar i olika frågor blir höggradigt sekundärt. Man måste lyssna bakåt. Eller kanske uppåt. Inte själv ta för mycket initiativ eller dynamiskt fräsa iväg. Vara långsam tålmodig och inkännande. Mot makten. Mot den roll man har. Mot de förväntningar man representerar. En slags kombination av kuvad maktdespot och ombudsmanna politruk. Utan allt för mycket egensinnighet. Eller individuella fördelar. I huvudsak en anpassling. De finns andra samhällssystem som helt bygger på detta. Stormöten. Stora rådet. Osv. De blir antingen rena förfallet på alla fronter eller också bara vad gäller yttrandefrihet och individuell rörlighet. Allt blir ju hotfullt. Om det inte ingår i den godkända sfären av stillsamt bekant maktkamp.

    Förhoppningsvis är det här de sista rycken för klumpiga halvfundamentalistiska 1800-tals läror. Bonderörelsen har ju klappat ihop. Och det är hög tid att alla andra representationsmakter utanför parlamentet också gör det.

    SvaraRadera
  6. @ "anonym" 18:47
    Renkok? DET är ngt helt annat det!!

    Över 20 år sen jag åt ett riktigt hos en släkting, med den mest klara perfekta buljong att dricka till, perfekt mycket kortkokt lever att riva, märgben och smält fett.

    Jag åt 8 märgben som liten på ett släktkalas å alla sa att jag skulle bli jättesjuk, men icket=)

    I morse ägnade man 5 min på dumburken åt Nour El Refais håriga armhålor och den därpåföljande feministiska (?)intresset för dess rättmätiga existens.

    Det är samhällsbärande diskussioner det!

    SvaraRadera
  7. In´t raka vi nåra armhålor vi in´t vi som bodde norr om polcirkeln förrän vi var vuxna.
    "Lappkok" hette det i mina trakter och det utan att dra på mungipan ens.
    Orkar snart inte läsa kvällstidningarna. Den intellektuella torftigheten breder ut sig och särskilt där.

    SvaraRadera
  8. Här är en till som redan är less på valfläsket eller var det fusket.

    SvaraRadera