måndag 10 februari 2014

Bitcoins??


Av någon anledning så har jag börjat bli intresserad av begreppet bitcoins, trots att jag inte ens fattar vad det är?

Jag pratar med Maken .. som inte ens hade hört talas om det .. och så hamnar vi i en helt absurd diskussion där ingen av oss vet vad vi pratar om.

Jag tycker det är spännande och fantasieggande med något som verkar vara helt nytt och på sätt och vis helt förändrar sättet att se på pengar och Maken blir omåttligt störd av sambandet/icke-sambandet mellan valutor, växlingskurser, räntor osv, osv och misstänker lurendrejeri och bedrägeri.

För mig är det lite sience fiction .. för honom är det vinsten och värdet i "vanliga pengar".

Jag säger .. men, jag tror att bitcoins är tänkta som "vanliga pengar"? En egen valuta .. precis som det du menar med "vanliga pengar"?

Han säger .. de har inget annat värde än det som kan mätas i "vanliga pengar"! På ett eller annat sätt så betalar man för dem med "vanliga pengar", det är ju självklart!

Jag säger .. det talas ju redan nu om det kontantlösa samhället. Det här är kanske ett steg i den riktningen .. det banklösa samhället?

Han säger .. men det måste gå att omvandla valutor i kontanter, om man vill .. annars finns de ju inte.

Jag säger .. det kommer alltid att hända saker som förändrar världen och vårt sätt att se på det som vi tagit för givet. Kanske är det här början på något sådant?

Han säger .. det har alltid funnits människor som letat efter sätt att berika sig själva på andras bekostnad och godtrogenhet. Det här är förmodligen något sådant?

Total förvirring råder och ingen av oss fattar hur det hela går till från början. Själva betalningssystemet går lätt att googla fram .. men hur bitcoins uppkommer är helt obegripligt för den som inte ens förstår sig på det mest elementära i datorvärlden.

"Mining"?? Det verkar vara någon slags gruvdrift som utförs i själva datorn .. var då?, hur då?

Bitcoins finns alltså INNE I själva datorn??

???

Var??

Vi känner oss som fullständiga idioter men är ändå helt övertygade om att den andre har fel ingångsläge.

Förmodligen är det jag, eftersom det är Maken som får hjälpa mig när jag strandat på något olösligt problem. Och för mig kan ett olösligt problem vara precis vad som helst.

Jag minns när jag skulle lära mig lägga länkar i mina blogginlägg. Jag sökte på nätet och frågade kunniga bekanta och hjälp fanns att få .. men jag förstod den inte eftersom det alltid började med .. Kopiera länken...!

???

I dag kan jag skratta åt mig själv .. och kanske tycka att det är pinsamt, men just då var mitt enda problem .. vad sjutton är en länk?? VAR finns den??

Och det enda svar jag fick var ... länken till det du vill länka till, naturligtvis!

???

Det tog säkert en månad innan jag slog mig för pannan och utbrast .. jaså DEN!!!

Så med det som utgångsläge .. kan någon idiotenkelt och med vanliga ord och på ett superpedagogiskt sätt svara på frågan:


Vad är bitcoins och hur/var hittar man dem??


DN, DN, DNSvD,

5 kommentarer:

  1. Kan inte hjälpa med Bitcoins då jag känner att det är en värld jag lämnar åt sig tills vidare. Men när du berättar om ditt problem med länkning så tänker jag på när jag körde "Internet för nybörjare" en gång '97. På den tiden var det Altavista som var den stora sökmotorn och "googla det" hade inte kommit som begrepp än. Men jag visade då hur man skulle söka och hade gått igenom allt, trodde jag. Tyckte det var väl ingen konst att vara lärare. Tills jag upptäckte att en stackars kvinna skrev av hela länk adressen och sedan skrev in den i adressfältet. Jag hade tydligen inte varit helt tydlig om vad man skulle göra när man väl fått sökresultat.

    SvaraRadera
  2. Trollan .. :-D Men det var ju begåvat jämfört med mig som inte ens kunde hitta länkadressen! Vilken tur att du inte hade mig bland dina elever!! ;-)

    SvaraRadera
  3. Anybody: Det är du som är på rätt väg och inte maken. Återkommer :)

    SvaraRadera
  4. Finns förklarat på många ställen, bl a här:

    http://en.wikipedia.org/wiki/Bitcoin

    http://en.wikipedia.org/wiki/Bitcoin_mining#Bitcoin_mining

    http://www.bitcoinmining.com

    Tycker den sista länken, dvs filmen är den som förklarar enklast, men det finns ingen kort enkel förklaring på vad det hela går ut på. Det är ganska mycket bakomliggande som behövs förklaras.

    (Alla dina småfrågor mellan maken och dig kräver sina separata svar)

    SvaraRadera
  5. http://dealbook.nytimes.com/2014/01/21/why-bitcoin-matters/?_php=true&_type=blogs&_php=true&_type=blogs&_r=1

    Det där är en länk! (skojar bara! :) )

    Det är en väldigt bra artikel om vad bitcoins egentligen är

    SvaraRadera