söndag 10 mars 2013

Kärring-slem


Jahaja, så har det varit Internationella Kvinnodagen igen, och det som gav mest var väl att det som vanligt var min födelsedag.

I och för sig så fick jag köpa min egen födelsedagspresent för pengar som jag helt sonika stal från min man som är bunden till hemmet av diskbråck .. men tack vare det så blev det både en överraskning och något som jag verkligen blev glad över.

Det vill säga .. han blev överraskad och jag blev glad. I gengäld så blev jag överraskad över den enormt enorma bukett med tulpaner som lämnades med bud på eftermiddagen .. så det var en bra dag för mig.

Men jag tror att han också kände glädje över att presenten blev så billig i år .. vilket kanske var fel när det var kvinnodag och allt?

Finns det förresten någon Internationell Mansdag? Eller anses resten av årets dagar vara mansdagar?

I övrigt var kvinnodagen som vanligt. Det kastades skit över det enorma bråddjup som feministerna och deras motståndare står på varsin sida om. Det skrevs artiklar, inlägg och talades i både radio och tv. Varje möjlighet till att tala om kvinnor togs tillvara.

Och jag känner inte igen mig. Varken hos feministerna eller hos dem som upprörs av feminismen. Hela cirkusen lämnar mig totalt likgiltig .. det handlar liksom inte om mig? 

Egentligen så finns det nog ingen dag på hela året som jag känner mig så lite delaktig i kvinnogemenskapen som just den 8:e mars.

Det är klart att jag ser ojämlikheter, problem och svårigheter som möter kvinnor i samhället .. annars vore jag väl dum, eftersom jag är kvinna själv. Men jag tror inte på könskrig, hat och anklagelser. Kvinnor och män är människor och som människor bör vi kunna leva och samarbeta utan att slå varandra på käften .. varken verbalt eller bokstavligen. Eller går inte det?

Jag önskar det fanns utrymme för mig när det är Kvinnodag och allt .. särskilt med tanke på att det trots allt är min födelsedag. Men var passar jag in i allt det här ståhejet?

Och när jag tänker efter så finns det bara en roll som inte är tillsatt än.

Kärring-slemmet!

Så då tar jag väl på mig den rollen och illustrerar den med ett klipp med Helene Sjöholm och Jojje Wadenius.

Håll till godo!


SvD, Expr., DN,

7 kommentarer:

  1. Haha,Kåta Maja,den var bra.Enig i vad du skriver,men ta inte på dig det däringa kärringslemmet,särskilt inte på din födelsedag.STORT GRATTIS.

    SvaraRadera
  2. Peter Nicklasson10/3/13 18:47

    Amen du Any, det finns ju fittstimm, tantsnusk och bitterfittor t ex.
    Bitterfittornas översteprästinna Maria Svaland skriver inte bara böcker om hat, hyllar SCUM, det var hon som uppfann ordet Bitterfitta med sin bok...
    När jag läst klart om Gräv13:s underhållande praktgräl lockade det mig att spendera 2 timmar på att se på dokumentären "Könskriget" som jag tidigare missat. Trodde det skulle vara trist, men det var skräckunderhållning som hette duga. Jag fick veta att feministerna anser att män är djur, att de slående männen inte kan behandlas (trots att 70% av dem förändrats till normala män efter behandling i Norge), att genusprofessorer på fullt allvar tror att det finns högt uppsatta pedofilringar som slaktar spädbarn, samt att män som slår blir kåta av det.

    Det är inte bara du som inte känner igen dig, Amy. Jag t ex.

    SvaraRadera
  3. Peter Nicklasson10/3/13 18:55

    Din video om Kåta Maja var underbar :)
    Här är en länk med texten om någon vill sjunga med... http://www.youtube.com/watch?v=UVLZClkPqBk

    SvaraRadera
  4. Jag är åxå kåt, och heter dessutom Maja...

    Nåja, jag skulle önska att jag inte blev så "kåt" på de ultrafeminister som jag stött på. I "Nattöppet" Umeå tex, 1997. DET var själva grundupplevelsen av det mest kompakta manshat jag mött. Jag fullkomligt skskade efteråt- av skräck. Björnfrossa får en helt ny innebörd.

    Så därför är tex JAG "på" när det gäller dessa människor. Så då vet du. IRL-mötet med representanter från ROKS i Umeå gav mig skador för livet..

    SvaraRadera
  5. Roligt inlägg :-)

    Internationella Mansdagen 19 Nov.

    Leroy

    SvaraRadera
  6. Men grattis i efterskott då:)

    Antar att det blev ett par fina skor :D

    SvaraRadera
  7. ETT STOOOORT GRATTIS!!!! (i efterskott, sorry)
    Hoppas du köpte något riktigt upplivande extravagant och onödigt till dig själv.
    Stor kram till dig från mig! =)

    SvaraRadera