måndag 25 mars 2013

Det är väl som att vissla i kyrkan ..

.. och reaktionerna får väl utvisa om det här är mitt sista blogginlägg någonsin eller inte, men jag måste bara få skriva att det som jag upplever som hemskast i hela den här historien om "apartheid"-bussarna, är Aftonbladets nyhetsrapportering.

För är det inte tillåtet att ha tvivel ... då är det inte heller möjligt att föra ett samtal.

Jag upplever att det hos AB finns en illa dold önskan att framställa Sverige som ett Mississippi på 60-talet där de Goda Människorna .. läs Jan Helin, Daniel Swedin och Lena Melin .. riskerar sina liv i kampen mot rasismen. Det verkar finnas en brinnande längtan efter en "lång het sommar" med rasistupplopp och motsättningar som ska sälja lösnummer med skakande, våldsamma rubriker .. och en underliggande förhoppning om "riktiga" våldsbrott utförda av rasistiska svenskar i amerikanska pickuper med rep, hagelgevär och hela schablonbilden av onska?

Hur ska jag annars tolka att 5 personer som påstår att de utsatts för "sortering" under två olika bussresor till Åland får så mycket trovärdighet och rubriker redan innan någon rimligtvis kan veta om det är sant eller en personlig upplevelse av särbehandling och kränkning?

Vilket i och för sig är illa nog .. men inte värre än all annan upplevd diskriminering som dagligen sker i samhället när det gäller bemötandet av äldre, kvinnor, barnfamiljer eller handikappade.

Busschauffören i det ena fallet är till och med så upprörd över anklagelsen att han går ut med sitt namn, vilket känns ofattbart modigt efter det han blivit så ifrågasatt och uthängd och eftersom det talas om "listor" över utländska namn så handlar de här anklagelserna inte bara om enstaka busschaufförer utan också om att stora bussbolag skulle ha satt i system att särskilja människor med utländska namn från dem med svenskklingande genom att utfärda särskilda listor över vilka som ska resa i vilken buss.

Det känns ärligt talat lite orimligt att någon skulle vara så dum och frågan VARFÖR? kommer som ett brev på posten .. men i så fall så bör väl "listorna" finnas kvar för att övertyga tvivlare som mig.

Det vilar en tystnad som är rätt talande över hela den härnyheten. Det verkar som om alla debattörer och politiska pajkastare .. och Expressen .. bara väntarpå den detalj som bekräftar att Aftonbladet verkligen har något på fötterna.

Daniel Swedin skrev "Något farligt är på väg att hända i Sverige" och om Aftonbladet kan bevisa att det existerar listor som sorterar människor så har han rätt, och om de inte kan det så har han rätt ändå .. men då är det hans egen tidning som står för det farligaste som hänt i den här frågan någonsin.

Betecknande för AB:s nyhetsrapportering är till exempel det fall som Daniel Swedin tog upp i sin krönika, den 16-årige pojken som var så desperat inför risken att utvisas att han hoppade från sjätte våningen .. "rakt i marken" .. och förvägrades ambulans.

Det är en händelse som är hemsk i sig själv .. men det är bara i radions P1, och då på en direkt fråga från en lyssnare, som det också rapporteras om att brandmännen spänt upp ett nät/en uppblåsbar madrass som fångade in den fallande pojken. Vilket begränsade risken för skador och kanske gjorde att ambulanspersonalen bedömde att skaderisken var minimal?

Det påverkar inte det tragiska i en människas desperata handlande .. men visar helt klart vilken bild av oss svenskar som Aftonbladet tycker säljer bäst.


Tillägg 12:44 .. när Expressen till slut skriver om AB:s "skandal" så visar det sig att det vid ett av diskrimineringstillfällena endast gick en buss? Det ska bli intressant att se om AB tar upp den lilla detaljen??

Tillägg 15:28 .. uppgiften om att pojken hoppade från sjätte våningen var tydligen en "felskrivning" av AB eftersom huset enligt uppgift/bild var ett 4-våningshus. Sex METER ska det vara.

ABAB, AB, AB, AB, AB, AB, AB/Expo, DN, DN, DN, DN, DN, SvD, SvD

28 kommentarer:

  1. Klart du måste fortsätta skriva.Du är inte ensam att undra över Ab och många andras agendor.Är det SDs framgångar som har gjort dom så skogstokiga,nu går stora drevet efter rasism i varje buske,och värre lär det bli.
    Men jag blir mäkta förvånad hur välutbildade människor som ska verka för det fria ordet kan ägna sig åt sånt här och dessutom säkert tro att svenska folket köper det. Och vad är väl Folkpartiets Maria Arnholms uttalande om att ´Sverigedemokrater hatar kvinnor`` om inte rasism.Skulle 10% av svenska folket hata kvinnor? Det tror jag knappast.Ja man blir orolig hur det här ska fortsätta.

    SvaraRadera
  2. Oj, du skriver precis det jag tänker. Jag blev helt förskräckt över busschauffören och hade nog skrivit något inlägg om detta om jag haft dator. Men sen läste jag när han gick ut - med sitt namn, och läser att bröderna inte menat att hänga ut honom personligen utan visa "hur det såg ut i Sverige" och plötsligt kändes det lite väl lämpligt att dessa människor som letar efter denna strukturella rasism "råkade" hamna i en sådan situation.

    Tänker på när jag tog bild på parkeringen hemma och det stod 11 bilar alla silvergrå. Hur kommer det sig att ingen annan fick plats? Jag läser att det var många som firade kurdiska nyåret på kryssning vilket var denna helg. Kanske fanns det en anledning till att det bara var mörkhyade på bilden.

    Och även om jag håller med om det här med att en ambulanspersonal säger att "låt honom hoppa det är bara en flykting" känns mer än överjävligt, så vet jag att de kan vara restriktiva att ta upp även "pursvenskar" om de inte är allvarligt skadade. Rätt eller fel - men att anse att det är en rasism som genomsyrar samhället gör bara folk mer polariserade.

    SvaraRadera
  3. Har aftonbladet fel anser jag att Daniel Swedin personligen skall bli skadeståndskyldig mot denna busschauför.

    Den där jävla pajasen som sitter på sin höga stol med den plattformen som aftonbladet i sig innebär skall inte ha rätten att förstöra en enskild människas liv.

    /Henrico

    SvaraRadera
  4. Den här historien blir bara märkligare och märkligare?

    Nu verkar det som om den personen .. en aktiv vänsterpartist .. som anklagat bussbolaget för uppdelning efter ursprung i bussarna den 21 december bara har haft EN buss att välja på??

    SvaraRadera
  5. Det finns ett begrepp som heter "den andra kvinnan". Nu har ett tillkommit: Den andra bussen".

    VARFÖR kommer du försent, ropade chefen.
    Jag missade den andra bussen, sa den anställde.

    SvaraRadera
  6. Vänsterpartist?

    Glöm inte Lars Ohlys bevingade ord på valvakan 2010 där han uppmanade alla att fortsätta den utomparlamentariska kampen. :-)

    /Henrico

    SvaraRadera
  7. Peter Nicklasson25/3/13 14:08

    @ Any, du bör rätta i texten: han hoppade inte från 6:e våningen (se bild på huset = ett 4-våningshus...) utan det var medveten/omedveten felskrivning av AB. Det korrigerades senare till 6 METER ( dvs rimligen 2:a våningen). Räddningsmadrass var utlagd, mannen hoppade i den och fick inga skador. Citatet någon bland ambulansmännen påstås säga kommer från anonyma sk ögonvittnen. Stämmer det bör de antingen vittna om det inför polisen eller så är det helt enkelt fejk. Allt skedde för två månader sedan, så OM det vore sant så står det väl i polisrapporten redan?

    Både denna historia och den med "buss-rasisterna" verkar vara påhittade.
    Så skapar man scoop idag tydligen.
    Även om sanningen kommer ikapp senare, tror ni tidningarna fälls?
    Eventuellt en liten dementi undangömd i tidningen.
    Men då har tidningarna redan 1. tjänat pengar på hitte-på-nyheten 2. Fantasin nått sitt syfte - att pådyvla svensken en kollektiv skuld att vi inte är godahjärtade nog och 3. Vad kommer vi ihåg nästa gång vi åker buss till Ålandsfärjorna a) dementin att det inte var sant eller b) att reptilhjärnan inom dig fortfarande oroas av dessa hemska bussrasister?

    Summerat: skulle inte förvånas om dessa historier platsar i samma fack som "Råttan i pizzan"...

    Vi vet intellektuellt att det inte är sant att råttkött läggs på pizzan, men har du läst historien så tänker du garanterat känslomässigt på det ofta då du köper en pizza - eller hur? Grattis i så fall - din reptilhjärna fungerar! :)

    SvaraRadera
  8. Ja det är onekligen panik i kubik. Ingen hejd på skojerierna. Men vi får hoppas att rätts systemet åtminstone orkar bötfälla den förtalande bussresenären.

    När man hör sådant här, som nästan helt uppenbart måste vara fel, borde man ju fråga sig: Vem är det som gör anmälan eller påståendet? Media framställer det alltid som en helt vanlig extremt oskyldig och gärna utsatt person.

    Hela upplägget är fullständigt normalt och naturligt. En alldeles självklar medielogik och dramaturgi. Som finns i de flesta länder.

    Hitta någon som verkar utsatt, eller kan uppfattas vara det, helst i ett allmängiltigt perspektiv. Berätta en story som tar denne persons perspektiv fullständigt. Upplev orättvisor och svårigheter. Få läsaren att identifiera sig med "den utsatte". Skruva på känsloregistret så mycket som går. Läsaren skall gråta. "social porr" kan man kalla det, lite cyniskt. Dyker upp lite grann i alla medier runtom i vår värld. Inte bara sverige alltså.

    Det som gör sverige unikt är den otroliga enformigheten. Den totala bristen på olika mediesidor. Debatten är alltid enkelspårig. Hela tiden. Andra länder har väldigt mycket mer variation om man letar lite. Och de grundläggande heders-kodexen för en klassisk journalist finns åtminstone här och där. I sverige är det sedan länge nästan helt frånvarande. Allt skall styras av en agenda. Berättelsen skall vara uttänkt innan man börjar skriva.

    Tänk på det nästa gång du hör en journalist påstå någonting. Vadsomhelst. "När kommer en person in på samma intellektuella nivå och nu motsäger påståendet?"

    SvaraRadera
  9. Men herre gud - har just läst Daniel Swedins inlägg,Så jäkla fräckt att påstå att ambulanspersonalen inte ville hjälpa ( vilket dom gjorde ) pojken för att han inte var blond och blåögd.JAG MÅR ILLA.

    SvaraRadera
  10. Aftonbladet är Sveriges bästa skit-tidning, eller Sveriges sämsta nyhetstidning, vilket man vill. En ding-ding värld är t.o.m. mer trovärdig.

    Vi minns ju alla Juholt-drevet som man drev så pass långt att man tog hjälp av läsarna att hitta fel i hans inlämnade dokumentation och kvitton. Helt jävla sanslöst låg nivå.

    SvaraRadera
  11. Snälla, snälla fortsätt att skriva. Mitt liv skulle bli så mycket fattigare annars. Du är ljuset i tunneln. Tipsa gärna om andra sådana ljus om du känner till några!

    SvaraRadera
  12. Det har ju tydligen rört sig om snusresenärer med mycket bagage som har delats upp för sig och äta mat och supa resenärer för sig. Tydligen hör de med utländskbakgrund till snusresenärerna kan det möjligtvis finnas samband med att m´ånga av utländsk härkomst driver tobaksaffärer och närbutiker som inte ingår i de stora affärskedjorna. För utlänningar snusar ju i mindre omfattning än svenskar susanna svensson

    SvaraRadera
  13. Fortsätt snälla syster!

    SvaraRadera
  14. Varför är responsen som du får på den här artikeln så viktig för dig? Varför är det den som får dig att bestämma dig för om du ska fortsätta blogga eller ej?

    Aftonbladet är en skittidning. De kommer förmodligen tvinga på införandet av censur för att de inte sköter källgranskning och såna elementära saker.

    SvaraRadera
  15. Anonym 18:34 .. Du frågar varför responsen avgör om jag vill blogga eller inte?

    Det är nog snarare så att det allt mindre tillåtande samtalsklimatet gör att det blir mindre och mindre meningsfyllt att försöka kommunicera på det här viset.

    (att jag skriver ut det är nog avsett som en slags mental skyddsväst, misstänker jag. Om jag ska vara helt ärlig ..)

    Det som är viktigt är samtalet. Att vi talar med varandra och försöker förstå vad som är sant och falsk i nyhetsflödet och bland politikerflosklerna.

    Men ett antal enögda, hatiska debattörer i kommentarsfältet kan göra att det inte är värt priset och då kan jag ju lika gärna nöja mig med att tala med dem jag känner irl. Jag tänker oftare på det nu än vad jag gjorde förr, faktiskt.

    De flesta människor är som jag .. de blir ledsna, sårade och drar sig undan när påhoppen är omotiverade och tydliga i sin avsikt att såra, när argumenten tryter. Men motsatsen är nog sämre .. för om jag såg mig som osårbar skulle jag förmodligen inte förstå om jag gjorde andra illa.

    SvaraRadera
  16. Any, du skriver:

    "De flesta människor är som jag .. de blir ledsna, sårade och drar sig undan när påhoppen är omotiverade och tydliga i sin avsikt att såra, när argumenten tryter."

    Blir du inte ARG, när du varseblir, att du är utsatt för en härskarteknik?

    De omotiverade påhoppen, när argumenten tryter, syftar ju till att tysta dig (när deras argument tryter). Blir du inte ARG över att utsättas för denna ojusta manipulation?

    SvaraRadera
  17. Johan .. privat blir jag aldrig våldsamt och okontrollerat ARG men ofta kallt och beräknande FÖRBANNAD! Så till den grad att jag sällan blir utmanad på det området .. ;-)

    Så jag har inte svårt att bli ARG när jag läser en del vansinnigheter i media eller hör politikerna uttala rena lögner .. men av någon anledning så är det svårt att bli ARG på någon som jag inte ser eller vet något om?

    För av erfarenhet vet jag att många människor som uttrycker sig med härskartekniker och med svulstiga påståenden/klyschor/floskler utan innehåll, ofta är ömtåligare och mer lättknäckta än jag. Och vad skulle jag vinna på att ställa en okänd människa mot väggen? Antingen förlorar h*n besinningen helt eller så försvinner h'n in i det hål h*n kom från.

    Dessutom så är det en inre känsla .. den att bli ledsen, sårad och vilja gömma sig .. utåt gör jag väl som alla andra, låtsas som om det regnar. Men varför ska jag spela med i ett spel som jag föraktar?

    Kan jag inte vara ärlig när jag är anonym, vad säger det då om mig när jag är mig själv?

    Särskilt med tanke på att den här bloggen ursprungligen var avsedd som en stunds avkoppling från en verklighet där jag ofta får användning för min kalla vrede .. ;-)

    Det vete sjutton vad det var som fick mig att avvika från berättelser om katter och hundar???

    SvaraRadera
  18. Så vitt jag vet har inte ambulanspersonalen uttalat sig men busschauffören har definitivt gjort det. Jag är varken inom vård eller persontransport för rederier, och tror inte heller att jag vet bäst om hur de jobbar.

    Jag var inte där så jag kan inte säga .... mer än att sedan en tid tillbaka litar jag inte på media. Jag är böjd att tro att de hittat något 'smaskigt' som inte är hela sanningen. Jag tror vi har ordentligt kränkt ambulanspersonal och en busschaufför och ingen (media) kommer att bry sig om dem.

    SvaraRadera
  19. Anybody, känner precis som du. Mobbningen av oliktänkande är fruktansvärd. Precis som du säger är man inte ute efter sanningen. Utan vill näsan att rasismen ska explodera så man får något att skriva om.

    SvaraRadera
  20. Det handlar om makt, ingen har väl missat aftonbladets rubriker om det nya kalla sverige.

    Man använder SD som inspiration för att söndra och bana väg för ny regering. Så fort den nya regeringen är på plats har vi ett varmt och omhändertagande samhälle där ingen är sjuk, ingrn rasism, alla gillar olika och ingen behöver vara fattig.

    SvaraRadera
  21. AB är väl SD's bästa kampanjmakare. Tokerierna lyser nog igenom för allt fler människor. Det blir liksom alldeles för dumt till slut. Ingen trovärdighet alls. Och man provoceras till att sympatisera med SD. Kan det verkligen vara avsikten?

    Men jag tror att AB och co gör ett stort misstag när man börjar beskylla vanliga yrkesarbetande busschaufförer och ambulanspersonal osv för en massa stolligheter utan orsak. Då måste ju facken gå in på sina medlemmars sida, vilket skapar ett knepigt läge för AB-gänget.

    Och Any, att inte skriva bloggar när man är lite ilsk, det gör nog inte ilskan mindre kanske. Snarare tvärtom. Här kan du få både ros och ris. Men roset är som regel mer välargumenterat och välgrundat.

    clementine

    SvaraRadera
  22. Any skriver: "..vad skulle jag vinna på att ställa en okänd människa mot väggen? Antingen förlorar h*n besinningen helt eller så försvinner h'n in i det hål h*n kom från. Dessutom så är det en inre känsla .. den att bli ledsen, sårad och vilja gömma sig .."

    Nja.. tanken var inte främst. att du skulle ställa någon mot väggen.

    Övertrumfar inte din ilska (över att bli utsatt för denna härskarteknik) den inre känslan av "att bli ledsen, sårad och vilja gömma sig ", så att du kan välja att bara ignorera de omotiverade påhoppen?

    SvaraRadera
  23. Inte en rad om "skandalen" kvar på första sidan. Tolkat som ni vill...

    SvaraRadera
  24. Ska bli intressant om vi får läsa i Ab resultatet efter utredningarna av ambulanspersonalen och busschauffören.

    SvaraRadera
  25. @Mona,
    Och du tror att vi kommer att få läsa något om detta om det nu visar sig vara en höna av en fjäder?

    Hur mycket har du läst om den här Gräv debatten och drevet mot Janne Josefsson efter att inspelningen kom fram?

    De är rätt förutsägbara vår media. En säljande story är intressant - men om sanningen inte är lika "bra" så är det totalt ointressant.

    SvaraRadera
  26. Johan .. aha! Du menar såå!
    Det beror nog på att jag ständigt känner mig osäker när jag formulerar åsikter utanför min "bekvämlighetszon". Du kan inte ana hur jag lusläser varje inlägg innan jag lägger ut det .. ;-)

    Tänk om jag har fel? Varför ska just jag sticka fram näsan i den här frågan? Vore det inte enklast att låta andra fortsätta att ha tolkningsföreträde? osv osv osv.

    Räcker det som svar?

    SvaraRadera
  27. Trollan ,nej jag är helt säker på att det inte kommer att skrivas nåt om det nu är en höna av en fjäder vilket jag tror det är. Det var ironi. Men den här gången tänker jag slå på luren till bladet och fråga när ev rättelse kommer in.Det är bara att vänta och se.

    SvaraRadera
  28. Jag var där.

    Eckerölinjen har länge haft svårt att veta om de behöver en eller två bussar så alla båste boka dagen innan sedan i höstas.

    Inne på Arlandaterminalen så finns en sluss där folk står i kö och väntar. Man kan också gå ut och röka så man hamnar framför slussen.
    När bussen kom trängde sig rökarna fram och frågade "boka vi inte boka va" "måste boka va?" och alla var mycket aggressiva och stod där för att komma med.
    De reser kanske var tredje månad och har inte koll på att detta skulle införas. Det går ändå att komma med båten efter den långa bussresan.
    Bussföraren visade iväg dem för att gå och bråka vid den andra bussen om nya bokningssystemet och släppte in kön som stod med bokningsnummer i handen inne i vänthallen. Många reser i jobbet, skolor eller familj och vet att boka.

    Visst kunde han släppt på alla rökare i första bussen med samma resultat. En vit buss och en svart buss.
    På hemväg fick bussen vänta i 40 minuter för att det var felräknat på 20 personer så det skulle komma ännu en buss. De vågade inte ens köra innan ännu en buss anlände.
    Det var just detta de ville undvika skulle hända.
    -Det är för att föraren är dum i huvudet och inte kan räkna! sa vakterna.

    Det finns en bokningslista som föraren inte använde sig av för att det blev ett väldigt tjaffsande och grälande vid folkskocken som trängde på. De bråkade sins emellan och skulle inte alls stå utanför slussen.
    Själv står jag där för att jag röker och går alltid på sist.

    SvaraRadera