söndag 17 februari 2013

Förakt ..


.. är en obehaglig känsla som äter sig in och förminskar både den som föraktar och den som blir föraktad.

Jag mår illa av den känslan och avskyr att bli förminskad eller att känna förakt för människor jag borde kunna känna förtroende för. Så när jag såg nyheterna för ett par dagar sedan väcktes mitt vilande förakt för medias egenkonstruerade skandaler och drev, när jag hörde Hans Kilsved berätta om de slutsatser han kommit fram till när han utredde skandalen vid Koppargården och andra verksamheter som förekommit i andra vårdskandaler.

Eftersom Hans Kilsved är en sosse som beskriver sig själv på sossarnas hemsida på följande sätt;

.. "I min ungdom blev jag lätt imponerad av fagert tal. Numera kan jag bli generad av tomma ballongord, tankar som inte går att omsätta i handling, symbolfrågor som skymmer verkliga klassorättvisor. Politiken måste hänga ihop - en bra analys av verkligheten, en tydlig presentation och en realistisk plan för genomförandet. Förtroende bygger vi genom de resultat vi uppnår." ..

.. så kände jag direkt att, här var en sosse av den typen som jag önskar att Stefan Löfven hade varit eller ersatts av, och eftersom granskningsuppdraget var för Kommunals räkning så fann jag ingen anledning att betvivla Hans Kilsveds slutsatser.

"Det blev väldigt tydligt att någon ville trycka dit Carema. Jag förstod att det fanns en grundläggande konflikt med läkarföretaget Trygg Hälsa, som för att rentvå sig självt målade upp Carema som förfärligt", säger han.

Men uppenbarligen hade Kommunal förväntat sig ett annat resultat av Hans Kilsveds granskning? Nu när han var sosse och allt, en valrörelse var på gång och Aftonbladet inget hellre önskade än att få använda SKANDAL-rubriken i samband med VINSTER i välfärden igen .. och så kom han fram till FEL slutsats!!

Hur understår sig karln!!

Kommunal har visserligen anlitat Hans Kilsved som konsult, men förtydligar på sin hemsida att Hans Kilsved uttrycker "personliga åsikter". Den rapport som han lämnat till Kommunal, som Kommunal äger och har betalat för, kommer inte att offentliggöras eller spridas till medlemmarna.

Den innehåller nämligen inte Kommunals åsikt.

Mitt förakt är nästan plågsamt.

Det växer som vinterkräksjuka i halsen och munnen när Anders Lindberg citerar Kommunals uttalande på Aftonbladets ledarblogg .. "Kommunal ställer sig inte bakom Hans Kilsveds uttalanden i veckan. Hans Kilsved har gjort dessa kommentarer som privat person. Hans Kilsved är inte anställd av Kommunal.

Den rapport som Hans Kilsved har gjort på uppdrag av Kommunal som fristående konsult, har inte haft till syfte att bedöma riktigheten i medias spegling av företags och kommuners äldreomsorgsverksamhet. Rapporten handlar främst om Kommunals interna organisation och om hur vi bättre ska kunna förebygga missförhållanden vad det gäller arbetsvillkor, arbetssituationer. Allt för att vi med kraft ska kunna agera för medlemmarnas bästa."

"För medlemmarnas bästa"? Men inte ett beklagande, inte en ursäkt, inte en enda tanke ägnas åt vad personalen på de vårdboenden som anklagats för vanvård på AB:s förstasidor har fått gå igenom. Det är ju ändå de som påståtts ha utfört "den privata vanvården".

Bara ett upprört konstaterande att Hans Kilsved inte haft i uppdrag att "bedöma riktigheten i medias spegling av företags och kommuners äldreomsorgsverksamhet."

Nej, Gud hjälpe journalistiken om någon granskade och bedömde riktigheten i medias spegling av företags och kommuners verksamheter!!

Vad hemskt! Vem vet vad som skulle ske då?? Tänk om de människor som fortfarande tror att det som är skrivet i tidningen är sant .. skulle upptäcka att så inte var fallet!!

Tänk om alla de som förfasat sig över blöjvägning, som sålt fotokollage av statsministern i läckande blöjor, som trott att dessa blöjor återanvändes tills de vägde tillräckligt mycket ... skulle inse att media mörkat att även kommunerna gör detta för att säkerställa att dementa åldringar inte drabbas av uttorkning som kan leda till döden.

Ett sätt att mäta att vätskeintaget är i balans med urinmängden, alltså.

Av 92 fall av allvarliga systemfel i organisation, ledarskap och/eller personalkultur har 85% inträffat i den offentliga, kommunala vården kommer Dagens Samhälle fram till när de går igenom sk vårdskandaler mellan 2002-2012. Men det är väl kanske bara privata funderingar .. för inte kan det väl vara så att de påstår att "Medierna frossar i vårdskandaler" som inte finns?

Jag tror jag vill kräkas.

Vad säger våra politiker då? De som var såååå engagerade i de gamlas svåra situation när rubrikerna var som svartast?

Inte mycket. Strängt taget ingenting?

För egentligen var ingen så intresserad av hur de gamla hade det, huvudsaken var bara att det inte kostade för mycket och att verksamheterna inte gav några vinster. Och att PARTIET inte skulle bli besudlat av Skandalen som nu Hans Kilsved påstår inte hade mycket likhet med vad som påstods.

Förakt är en destruktiv känsla.

Känner vi förakt för våra folkvalda och media, förminskas både vi och dom. Förakt leder till förlorat förtroende och kan också nästan bli synonymt med vanmakt när ingen reagerar på det. Vanmakt kan leda till frustration, hat och misstro .. som i sin tur pyser ut hot, hat och kränkande tillmälen som de folkvalda och journalisterna skapar nya rubriker av och funderar ut nya lagar mot.

Förakt, misstro och förlusten av tillit gör också att vi slutar reagera på nya skandaler .. oavsett om de är sanna eller inte. Expressen försöker just nu piska upp ett drev mot Filippa Reinfeldt och skapa rubriker om akutsjukvården enligt samma koncept som var så framgångsrikt när det gällde Carema i synnerhet och den privata vården i största allmänhet.

Det går så där, tycker jag mig se. Möjligen garderar sig läsaren/väjaren för kommande granskningar av organisationer, ledarskap och personalkulturer?

Eller så har de också drabbats av den mediaöverförda kräksjukan?

Aftonbladets Katrine Kielos vill äta lunch med Stefan Löfven och ge honom tips om hur han ska göra för att vi ska vinna valet åt honom .. och Aftonbladet.

Är det fler än jag .. och förmodligen Hans Kilsved .. som mår illa?

7 kommentarer:

  1. Anmäler mig till måilla klubben.

    Det finns faktiskt ett ord som etablkerat sig som jag tycker folk skall använda från och med nu.

    "Indignationsvänstern" och det ordet står för hur de använder hittepåskandaler för att vädra deras egen förtvivlan över att deras eget lag inte har makten. I maktfullkomlighetens namn är det nämligen helt ok att hitta på vad som helst, spelar ingen roll alls att allt är hittepå.

    /Henrico

    SvaraRadera
  2. Jo,vi mår illa och är förbannat trötta på dessa eviga drev,skandaler som om och om igen gör hönor av fjädrar.
    Alla dessa stenhårt vinklade skandaler orkar man inte läsa.Och om inte ett drev gett något då kastar man sig över ett nytt (eller konstruerar ett ):Och om man helt varit ute och cyklat så blir det väldigt tyst. ALDRIG att dom kan tillstå att dom hade fel fast vi alla ser det uppenbara.
    Det blev t.ex väldigt tyst om den konstruerade bilden med kungens inklippta huvud
    Med tanke på hur media rotar i alla hörn och vrår för att finna någon liten skandal vad gäller privata vårdbolag som kan förstoras och komma på löpet så är det ändå förvånande vad litet dom egentligen hittar.
    Kan det bero på att det är rätt bra vård där ändå?
    Hoppas nu bara inte Hans Kilsved blir jagad med blåslampa för att han sa som det var.

    SvaraRadera
  3. Känner igen din känsla och håller med att det inte är skönt att känna det heller.

    Hittade en artikel till dig att sätta tänderna i, vården i Sverige.
    http://www.dagensnyheter.se/shared/bf9b47bf-0e4b-43ca-badc-53db15acba83

    Själv känner jag mig helt knäckt efter att ha läst den. Vet inte hur man ska börja för att få ordning på saker och ting i Sverige.

    SvaraRadera
  4. Jag förstår inte varför du envisas med att läsa dom där skittidningarna.

    Jag slutade för länge sen och mår mkt bättre nu.

    Men som du säger. Föraktet för vad som skrivs i tidningarna och politikernas räddhågsenhet och beredvillighet att dansa med i spektaklet övergår så småningom i vanmakt. Som kan yttra sig på olika sätt, bl.a. i näthat.

    För egen del har den nuvarande s.k. journalistiken resulterat i jag bestämt mig för att försöka ge blanka f-n i det. Bäst så för mig själv och blodtrycket samt för min omgivning.

    Men samhället har mist ytterligare en tidigare politiskt intresserad och engagerad medborgare.

    Det var kanske det dom ville?

    V

    SvaraRadera
  5. Jo, ansluter mig.
    Räknar även in vattenfall- nuon i de "skandaler" som de försöker klistra på regeringen. De var för beslutet när det togs och kritiserar det i efterhand. Dessutom vill de då det till att det var Reinfeldt snarare än Vattenfall som läckte iden och drev på. Tänk om man alltid kunde göra affärer med facit i hand, vad lätt det skulle vara då

    SvaraRadera
  6. "Få" - "kläckte"

    SvaraRadera
  7. Hand upp i må-illa-klubben!
    En sak som ofelbart slår mig när politiker i allmänhet och vänsterdito i synnerhet gör utspel är gamle Eric Blair´s - mer känd som George Orwell - strof ur Animalfarm: "All animals are equal but some animals are more equal than others."

    Märkligt att just den frasen dyker upp titt som tätt hos mig!?

    SvaraRadera