onsdag 5 december 2012

Heta känslor?


Så har SCB släppt ännu en opinionsundersökning och känslorna svallar i tidningarnas kommentarsfält .. i den mån de törs ha några. Men bland bloggarna är det förvånansvärt tyst.

Eller förvånansvärt och förvånansvärt?

Jag har bloggat sedan 2008 och många gånger har jag fått kommentarer som kritiserat det jag har skrivit. Ibland har det varit motiverat, ibland har det gått att reda ut och ibland så är det bara att acceptera att alla människor har rätt till sin egen åsikt.

Men aldrig tidigare har jag fått kritik för vilka som läser min blogg?

Aldrig tidigare har jag blivit sågad på grund av vilka som kommenterar mina inlägg?

Det är en helt ny upplevelse och jag skulle ljuga om jag sa att det inte påverkar mig. Vad kan jag skriva, vad får jag tycka, hur ska jag hantera dem som "kommer och stör" i kommentarsfälten? Ska jag .. som tycker att alla människor förtjänar ett respektfullt bemötande .. radera kommentarer som kan störa andra? Vara hatisk och otrevlig för att skydda mig själv?

Om jag hela tiden måste förhålla mig till om det jag skriver kanske kan tilltala någon som har en annan politisk uppfattning än jag, är det inte möjligt att känna frihet att skriva något alls.

Så vad gör jag?

Skriver om min vardag?

Men det blir ju som att leva den en gång till .. och ärligt talat, så roligt har jag inte om dagarna.

Åsikts- och yttrandefrihet ska gälla alla .. även dem vi inte tycker om eller inte sympatiserar med. Men hur ska vi någonsin kunna förstå och kunna bemöta dem som har avvikande, och i våra ögon rätt farliga, åsikter om vi aldrig talar med varandra?

Jag kanske är naiv eller som Anonym sa, aningslös, men jag kan bara vara mig själv. Skulle jag anpassa mig och mina tankar efter hur en grupp människor kanske kan tänkas reagera, skulle jag bli någon annan.

Jag vet inte hur jag ska göra, hur jag ska förhålla mig till det nya samtalsklimat som råder. Förmodligen är det bästa alternativet att göra som våra ledande politiker .. lägga ner och hålla tyst?

Men det verkar ju inte heller leda någonstans? 

Expr., Expr., AB, AB, AB, DN, SvD, SvD, SvD,

17 kommentarer:

  1. Som den idoge Läsare jag är så jo SCBs undersökning var jätteintressant och jag tror mig redan veta rätt väl vad som så småningom kommer att skrivas i bloggosfären. Jag väntar med stor spänning på vad förståsigpåarna i media kommer att skriva.

    Du är inte ensam om att bli kritiserade för vilka som väljer att läsa dina och andras alster från Verkligheten.

    De som kritiserar dig för vilka som läser vad du skriver, de tillhör nog facket som absolut inte gillar SCBs lilla undersökning som inte längre ensidigt visar att det är just mest bara unga arga lågutbildade (infödda) män som sympatiserar med SD :)

    /Läsare

    SvaraRadera
  2. På senare tid har du faktiskt skrivit väldigt mycket som kunnat tolkats som positivt om / gett legitimitet åt SD. Jag vet inte om det varit medvetet eller omedvetet från din sida, men om du hade ägnat lite mer tid åt att dessutom kritiskt granska SD så hade nog helhetsbilden varit en annan.

    Sen har du förstås full åsiktsfrihet och får skriva precis vad du vill, men jag kan tänka mig att folk blir besvikna om du mer eller mindre agerar valarbetare åt SD. Det handlar förmodligen mer om det än vilka som läser din blogg.

    SvaraRadera
  3. Tyck rätt så blir ingen upprörd! Att uttrycka sig på vissa sätt utan att urskulda sig är ju vad som brukar kallas "näthat". Högt i tak i ankdammen?

    SvaraRadera
  4. Tillbaka igen efter att ha läst dagens första inlägg.

    Näe, sluta inte skriva.

    OM du vill ändra på något så kan det i sådana fall vara lite mer kritisk granskning för att väga upp helhetsbilden och ge en mer objektiv bild. Jag tror från tidigare inlägg att du egentligen har en mer kritisk inställning till till SD än vad jag läst mig till på senare tid.

    Men det är bara om du själv känner att du vill ändra på något, jag hoppas du fortsätter i vilket fall som helst.

    Thomas

    SvaraRadera
  5. Fortsätt blogga - allt annat vore en förlust för den svenska bloggvärlden. Låt inte inskränkta intoleranta personer som kallar sin intolerans för tolerans stoppa dig.

    SvaraRadera
  6. Jag skriver inte så ofta men håller nästan alltid med dig. Du skriver det jag tänker. Och är det inte att vara kritisk när man sätter fingret på varför folk kan tänka sig att välja SD? Och det finns väl gott om dem som redan skriver rena kritiska inlägg om SD. Fast de är ofta inte så nyanserad och kör på med att stoppa huvudet i sanden.

    Så när man förstår varför folk kan tänka sig att rösta på SD, att de inte bara är rena monster som kan det, så kan man också hitta alternativa vägar för dem att gå. Man locka fler bin med honung än vinäger.

    SvaraRadera
  7. Väldigt konstigt om man uppfattar att Any står för SD, det hon skrivit är ju att alla som är demokratiskt valda ska behandlas lika. Dessutom har hon på ett väldigt tydligt sätt lagt skulden på hur det kommer sig att SD blir starkare och starkare -där den hör hemma--> befintliga partier.

    Det är ju ingen enskild konklusion från just henne.

    I slutänden skulle det kanske vara Anybodys "fel" alltihop?

    Det verkar ju vara mer än lovligt korkat.

    Jag har inte läst SCB men ska. Godnatt!!

    SvaraRadera
  8. Anybody, skit i vad andra tycker. Du måste fortsätta skriva för var skall jag annars läsa men en sak som slår mig är att alla som är engagerade i politiska frågor är sådana som vill förändra världen till det bättre. Det finns ett engagemang som de flesta egentligen inte har.

    Vad jag vill säga är att de flesta människor i landet skiter i dessa frågor, de har fullt upp med att leva sina liv och det är dessa människor som bär upp samhället.

    Att media, bloggare, politiker, lobbyister, etc fajtas varje dag om den politiska agendan är inte alls så betydelsefullt egentligen, det är bara att de tar så jävla stor plats. Alldeles för stor kan man tycka.

    /Henrico

    SvaraRadera
  9. Du gör inget fel, du förklarar och visar helt enkelt hur vissa tycker och tänker samt ger en trolig förklaring till varför. Jag finner det mycket intressanta synvinklar för mycket av det perspektiv du ger baseras ju på dina erfarenheter och analyser, många som jag själv bland annat inte har utan kan ställa mot mina egna och kommer fram till liknande svar. Är ju mer än vad man fick från anonym i förra varför du inte skulle skriva.

    Du synligör helt enkelt det som de gammla partierna har misslyckats med, politiskt och kommunikativt vilket lämnat utrymme för SD. Största otjänsten som skulle göras är att kritiska eller resonliga röster tystnas istället för att debattera vilka andra lösningar på problemen (för de existerar verkligen annars skulle det inte vara ett sådant underlag för detta).

    Själv finner jag SD oatraktiva av flera anledningar, ex framtoningen (stureplanbrats nationellt och sen han i Linköping lokalt), inga lösningar i integrationen (de diskuterat oftast bara migrationspolitik) samt deras folkhemsvurmade för någon slags homo swedicus som de själva inte alltid är överens om det ska vara relgöst, etniskt, värderingsmässigt eller nån blandning i deras kollektivistiska nationalstat.

    MEN, de belyser frågor hos människor som är värda att ta på allvar, det är bara synd att sådana som anonym försöker begränsas allas yttrandefrihet för att sopa problemen under mattan i hopp om att en framtida högkonjunktur ska lösa problemen åt honom/henne och de gamla partierna. Resultaten vi ser idag är ju att den taktiken gjorde ju att missnöjet exploderade rakt upp i de traditionella partiernas ansikten och att det fortsätter växa (sen kan man ju fråga sig om det skulle vara ett verkligt valresultat, men det är en annan diskussion).

    Lite väl långt skrivet, men fortsätter anti-SD kampanjen på det här viset istället för att sakligt motbevisa och lyfta fram bättre realistiska förslag så kommer nog missnöjet mot etablisemanget att gödas på ytterligare när ändå resonliga röster som Any blir påhoppad beskriva ett allmänt tillstånd hos människor som existerar bara för att dem (anti-SD) inte vill se det eller har tappat kontakten med denna reella verklighet.

    SvaraRadera
  10. Förlåt, men vad är det som pågår. En person, en kommentar har kritiserat dig. Klarar du inte en enda kommentar??
    Var står du egentligen om det är så känsligt. Mycket märklig reaktion från din sida. Egentligen obegriplig.

    SvaraRadera
  11. Nej, nej, sluta inte att skriva som du gör! Ändra ingenting! Din blogg är välformulerad och intressant och det vore otroligt tråkigt om åsiktspoliser får påverka den.

    SvaraRadera
  12. Anonym 23:11 .. Nej det är inte en enda kommentar i min blogg som utgör det samtalsklimat som råder runt Sd, jag var osäker på vad som gick att skriva eller inte redan innan. Men, visst blev den en slags bekräftelse på att isen var farligt tunn där jag befann mig.

    Min osäkerhet grundar sig inte på vad som händer och sker runt mig personligen, utan grundar sig på kommentarer i anslutning till tidningarnas artiklar och på andra bloggar.

    Om en enda människa läser det jag skriver som valarbete för sverigedemokraterna så är det den personens tolkning, men om många ser det så .. ja, då har jag misslyckats grovt i det jag skriver och bör noga tänka över om jag ska fortsätta.

    Det är där jag står.

    Politiken kanske inte är något för mig, jag kanske saknar rätt ord .. därmed inte sagt att jag inte kan skriva om något annat.

    Det gäller bara att fundera ut vad i så fall?

    SvaraRadera
  13. Nä, nu gör du en höna av en fjäder

    Jag skrev valarbete, stryk det.

    Jag försökte ge dig feedback på hur det eventuellt kan uppfattas om du ger legitimitet åt SDs vanligaste klagomål utan att väga upp det med något annat.

    Gör vad du vill av den feedbacken, men sluta inte skriva. Du gör det väldigt bra!
    /Thomas

    SvaraRadera
  14. Hej,
    Här har jag ett bra tips om ett mycket kontroversiellt ämne, som du skulle kunna få många kritiska kommentarer till: Klimathysterin !!
    Läs inlagan på Newsmill från en forskare, som svär i klimatkyrkan.
    Detta ämne får ju inte diskuteras, än mindre ifrågasättas då media, politiker, journalister bestämt sig för vad som är DEN ENDA SANNINGEN. Här är länken till Newsmill: http://www.newsmill.se/artikel/2012/11/30/medierna-missuppfattar-v-rldsbankens-klimatrapport
    /Christer

    SvaraRadera
  15. +1 på det Niclas skrev + det finns ingen som skriver om politik så bra som du Any!

    SvaraRadera
  16. Tommy 60+7/12/12 07:02

    Anybody....
    Vad du än gör, lägg inte av.
    Vissa personer har inte bara en liktå de har hela fötterna fulla och därmed mycket känsliga. Det är näst intill omöjligt att passera en sådan individ och inte trampa på någon liten tå.
    Problemet är att våra etablerade folkvalda INTE tar debatten och det är fegt. Fattar inte hur de bara kan lämna walk over till SD. Eller är det så enkelt att man inte har någon egen vettig politik?
    Simma lugnt

    SvaraRadera
  17. Kusinen från landet7/12/12 11:34

    VILL man absolut misstyda vad du skriver så går det naturligtvis, men strunta i det! De flesta av oss är fullt kapabla att begripa vad du menar.

    SvaraRadera