onsdag 28 november 2012

Aldrig någonsin, aldrig någonstans, aldrig någon gång?


Det regnar och regnar och regnar och allt förvandlas till lera och små oupptäckta sjöar som plötsligt uppenbarar sig precis där vi brukar gå med våra hundar.

Och inte blir det lättare när ett följe hjortar dyker upp ca 20 meter framför oss och får mig att förstå hur en vattenskidåkare känner sig när det bär iväg. Fast i lera då, förstås .. och med en Rackarkott i andra änden av linan.

Och snart ska det bli snö och is ovanpå allt det här .. det ska bli spännande!

Lika lerigt och moddigt känns det på nyhetsfronten. Jag läser att det ska röstas i EU gällande arbetsrätten och blir lite förvånad över att ingen har skrivit något om det? Arbetsrätt, fackliga regler och sånt .. det brukar ju engagera. I alla fall LO och sossarna brukar ju gå igång när sådant är på tapeten?

Förklaringen är kanske att oppositionen som tillsammans röstar i dag, i det här fallet verkar vara de fyra partier som de faktiskt är, om man accepterar det valresultat som vi fick 2010.

Men ... aldrig någonsin, aldrig någonstans, aldrig någon gång, ska vi medverka till att Sverigedemokraterna får inflytande över svensk politik. Aldrig!”, sa Mona Sahlin då och hyllades av hela sitt parti. De senaste veckorna har det varit på tapeten igen .. aldrig någonsin, någonstans, någon gång ska Sverigedemokraterna få makt över någon fråga i riksdagen.

Har Mona Sahlins aldrig-uttalande fått tillägget .. "utom bara ibland"?

Jag har ingen aning om vad det är de röstar om i EU i dag, mer än att det är en av LO:s hjärtefrågor .. men om "aldrig någonsin" får tillägget "utom när det gäller VÅR viktiga fråga" så känner jag att jag inte riktigt får en hållbar varudeklaration när det gäller oppositionens förhållande till Sverigedemokraterna.
Fördömer de Sd, ser ner på deras väljare, kräver att vi andra väljare ska känna oss ansvariga för att de överhuvudtaget finns .. och vänder kappan efter vinden när det passar deras egna syften?
Kan det verkligen vara så?
Frågan om Socialt protokoll gällande arbetsrätten kanske är ett bra förslag, kanske har det allvarliga konsekvenser som förespråkarna i vanlig ordning bortsett från .. eller inte ens fattat, vad vet jag? Men en sak vet jag .. att i min värld så står jag inte ena minuten och tvättar mina händer i ren beröringsskräck, bara för att sekunden efteråt skaka samma hand som jag nyss tvättade mig ren från.
Men jag kan ha fattat fel .. i så fall, upplys mig gärna. Debattartikeln i SvD är skriven av allianspolitiker som är precis lika intresserade av Sd som oppositionen .. dvs bara när det gäller en VÄLDIGT VIKTIG fråga?
Då helgar förmodligen ändamålet medlen, precis som det alltid har gjort i alla tider.

Dagens citat .. Den moderna mänskligheten har en dubbelmoral, en som vi predikar men inte tillämpar och en som vi tillämpar men inte predikar.

AB, AB, AB, DN, DN, SvD, SvD

2 kommentarer:

  1. Peter Nicklasson28/11/12 20:22

    Du länkade även till Peter Högberg som bespottar senaste SD skandalen.

    Men innan Peter m fl (inkl annars så sansade Johan Westerholm) så upprört ropar brunskjortor åt ett håll kanske det förtjänar att nämna detta:

    1. att en rullstolsbunden riksdagsledamot blev rånad av personer med "utländsk härkomst" så han låg hjälplös på marken (det har inget media redogjort för, utan istället förtigit)

    2. att denne riksdagsman också gjort en polisanmälan om rånet

    3. att med bakgrund av detta reagera negativt på att bli omhändertagen av en vakt med liknande utseende som rånarna är inte acceptabelt, men likafullt förståeligt då han måste ha varit omtumlad efter rånet.

    http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/sverigedemokraterna/pressrelease/view/pressmeddelande-med-anledning-av-haendelse-med-lars-isovaara-817360

    Stämmer detta, bekräftas enbart bilden av att media mörkar sanningen och/eller döljer all fakta så att en vinkling låter trovärdig för allmogen.

    Det finns desvärre ett otal exempel på hur massmedia vinklar nyheter - och det, min vän, gynnar ingen annan än SD därför det finns idag ett antal alternativa informationskanaler på nätet där den som är intresserad kan få hela sanningen klar för sig.

    Massmedia hycklar.
    Liksom våra politiker som officiellt har beröringsskräck för ett visst parti men som ändå lierar sig med dem då det gynnar deras agenda.

    SvaraRadera
  2. Peter Nicklasson .. just därför länkade jag till Peter Högberg och avslutade med dagens citat!

    SvaraRadera