söndag 14 oktober 2012

Det går uppåt och framåt ..


.. för Sverigedemokraterna.

Ja, jag är inte förvånad. Vid den senaste partiledardebatten sa jag till Maken .. jahaja, så plockade SD hem några procentenheter igen då!

I England har jag vänner som säger att det är alltid den som framstår som "underdog" som får sympatierna och den rollen har svenska politiker tilldelat Jimmie Åkesson som spelar den till fulländning.

Redan i förra valrörelsen var jag totalt övertygad om att Sverigedemokraterna skulle komma in i riksdagen och stanna där för att växa sig allt större, om inte våra övriga etablerade partier ändrade attityd och inriktning.

Den mediabelysning som SD fick i valrörelsen  .. av främst Socialdemokraterna och Mona Sahlin ..måste ha varit ovärderlig. I varje valtal, i varje debatt nämndes de i samband med invandringsfrågor och deras politik i övrigt var det tyst om. Som tur var för SD .. för då hade de ingen aning om vad de skulle ha sagt om någon hade frågat.

En partiledardebatt hade varit förödande .. men "som tur var" så blev det aldrig aktuellt.

Från den dagen har alla andra partier nöjt sig med att föra fram budskapet .. VI ÄR MOT ALLT SOM SD STÅR FÖR.

Och så var det med den saken.

Men ute i landet så finns det människor som dagligen upplever problem i sin vardag .. verkliga, inbillade eller bara upplevda .. som de anser har uppstått på grund av Sveriges invandringspolitik. Eller brist på politik? Eller på grund av politikernas feghet när det gäller att svara på fullt berättigade frågor .. eftersom de är mot allt som kan förknippas med Sverigedemokraterna.

Sverigedemokraterna ÄGER den här frågan.

Ingen annan vill ta i den.

Media spelar med och ingen törs nästan ha en annan åsikt eller tanke än den som är allmänt vedertagen. Vi är INTE rasister ... och om vi upplever svårigheter där vi bor så är det oss det är fel på och vi måste skämmas.

Tystnad är farligare, och bättre grogrund för rasism och främlingsfientlighet, än en debatt där orden kan falla lite slarvigt ibland. Om alla visar lite god vilja så kan det visa sig att det som vid första anblicken verkade vara rasistiska påhopp i själva verket är missförstånd på grund av dålig information, planering eller total okunskap.

När jag var väldigt liten var jag övertygad om att skogen var full av troll som sov under stora stenar och rotvältor och kom fram i all sin farlighet och ondska i tystnaden när skymningen föll och natten kom smygande. Men när solen steg under gryningstimmarna sprack de, om de inte hann in under sina stenar igen .. som tur var.

Jag tror fortfarande att det är farligare att dölja saker i tystnad och mörker än att ta fram dem i ljuset och ta död på dem en gång för alla.

Men det tror jag inte kommer att ske. Ingen har det mod som behövs och ingen vill bli kallad för främlingsfientlig eller rasist. Det är egentligen rätt märkligt att de enda människor som det går att tala fritt med när det gäller problem förorsakade av invandring är invandrarna själva.

Där hymlas det inte. Bland dem som politikerna utsett till offer, är det raka puckar och där rinner förslagen till lösningar som ett pärlband .. men vad spelar det för roll, ingen är intresserad av att lyssna. Det är de som lever, bor och verkar längst bort från problemen som anser sig ha tolkningsföreträde och lösningar i de här frågorna.

Så jag passar på med ytterligare förutsägelse .. om Miljöpartiet fortsätter att envisas med att enögd se Stockholms innerstad som Hela Sverige så kommer Sverigedemokraterna att bli landets tredje största parti nästa val.

Då blir det nog pyssligt att bilda regering för vem som helst.

Bara det vore väl orsak nog att kavla upp ärmarna och ta itu med verkligheten redan nu .. även om det känns livsfarligt och kostar lite prestigeförlust?

DN, DNSvD, SvD, Expr., Expr.,

2 kommentarer:

  1. Problemet med SD är inbyggt i hela vårt värfärdssystem. Eftersom vi har en generell välfärd som omfattar alla som är här, har vi inte råd att låta alla komma hit. Vi kan inte släppa in dem och se dem svälta och de kan inte få jobb under kollektivavtal så de kan heller inte bidra.

    Så länge vi har en skattefinansierad välfärd kan vi inte ha fri invandring, det tycker alla partier. Fast ingen vill vara den som tycker det mest, utom SD. SD säger att invandringen kostar för mycket och vad jag vet har bara Magnus Betnér försökt svara med fakta. Alla andra partier svarar med att skrika "rasister". De kanske är rasister, men det döljer det med att presentera siffror som nästan ingen säger emot.

    Själv skulle jag inte rösta på dem, jag tycker att SD för en politik som är sossarnas dröm om 60-talet och det gillar jag inte. Jo, förresten: jag skulle rösta på SD om de krävde en ny folkomröstning om EU-medlemskapet, om inget annat parti gjorde det.

    SvaraRadera
  2. Jag skulle kunna rösta på dem. Jag sätter likhetstecken mellan kostsam invandring och att pengarna inte räcker till de som tjänat in dem. Sedan gör mediernas lek med oss medborgare mig förb.bara det kan räcka för mig.

    SvaraRadera