onsdag 23 november 2011

På lerfötter ..

.. heter en bok av Terry Pratchett som jag just nu försöker ta mig igenom.

Det går inte så bra eftersom jag är febrig, vimsig och känner mig som om jag har både lerfötter och lerhjärna.

Den handlar i alla fall om en .. trasslig härva där någon/några uppenbarligen försöker mörda självaste Patriciern och ingen - inte ens Lönnmördargillet har en aning om vem som ligger bakom. Ett tufft uppdrag där man försöker komma den neslige mördaren på spåren och förhindra att lynchmobbarna förvandlar allt till ett enda stort gyttjebad. Men finns det liv finns det hopp - även för en koloss på lerfötter.

Typ!!

Tidningarna rapporterar samtidigt om alla Håkan Juholts göranden och låtanden .. och gränsdragningen mellan Terry Pratchetts fantasyvärld och sossarnas lika fantasyartade framfart i media blir luddigare och luddigare. Jag skulle inte bli förvånad om det dök upp ett argsint, mångfotat Bagage någonstans och tuggade i sig en eller annan oönskad politiker?

"Det kokar på nätet" .. säger statsvetaren Stig Björn Ljunggren och Liza Marklund är upprörd över att sossarna har en partiledare som marknadsför sig som Åsa-Nisse samtidigt som Expressen undrar om sossarna vill förgöra sig själva?

Politik är svårbegripligt ibland, för en vanlig förkyld väljare?

Inte blir det lättare av att de stora morgontidningarna rapporterar om "krypskytte" och tveksamheter i sanningshalten i de uttalanden som kommer från den store Ledaren, de egna partimedlemmarna känner inte igen sig utan famlar planlöst i den allt tätare dimman .. Ankh-Morpork och Skivvärlden känns nästan som om det ligger nästgårds??

Och möjligen beror det på att jag såg Rapport i går kväll och hörde medlemmarna i S:s partiledning bedyra sin tro på sanningshalten i Håkan Juholts skrivna överenskommelse med Mp och V angående bojkotten mot SVT .. samtidig som jag såg och hörde Åsa Romson bedyra att den inte existerade .. som jag under natten fick en uppenbarelse!!

Eller så berodde det bara på febern?

Men jag löste Håkan Juholts problem!!

Jag hittade en väg ut ur det hörn där han målat in sig i sin vägran att anpassa sig till de villkor som alltid gällt vid partiledardebatter!

Jag såg som i ett magiskt ljus hur SVT kunde skapa en visuellt godtagbar bild som Ledaren inte bara kunde acceptera .. utan också kunde ta emot med glädje och stolthet!!

Tänk typ en våningssäng utan undersäng. Bygg om det till ett tilltalande podium och ställ två talarpulpeter högst upp och placera Håkan Juholt och Jonas Sjöstedt vid varsin. Ställ Jimmy Åkesson under och Miljöpartiet på högra sidan närmast programledaren helt friståendet från podiet .. och så regeringen på programledarens högra sida.

ÄR det inte genialiskt!!!

Det tillfredsställer både tittarnas behov av underhållning och uppdelning av regering och opposition och även Håkan Juholts behov av upphöjning, särställning och särskiljning. Det blir också VISUELLT bra .. V och S slipper se partiledaren för SD och Miljöpartiet slipper förknippas med S .. vilket jag tror de har vissa problem med nu för tiden?

Jag borde få Nobelpris .. om det fanns något i den här kategorin, eller hur?

Ah .. jag borde ha feber oftare. Vem vet jag kanske till och med skulle kunna lösa problemen i eurosamarbetet om den går upp några grader??

Eller så borde jag inte skriva blogginlägg när jag inte är full frisk???

AB, AB, AB, Expr., SvD, DN,

3 kommentarer:

  1. Älskar Pratchetts böcker och ja, Juholt liknar mer en Koloss på lerfötter än någonsin tidigare.

    Kan varmt rekommendera en film "Going Postal", filmatisering av en av hans böcker med fantastiska skådespelare med ingen mindre än Tommy Wiedelish i huvudrollen som Moist von Lipwig, en småskurk som blir haffad och bestraffad med att ta över stadens postkontor.

    SvaraRadera
  2. Martin .. tack för tipset. Jag letar förväntansfullt!! :-)

    SvaraRadera
  3. Ett mycket kreativt förslag, skicka det till SVT.
    Det kan inte bli sämre än ett "nej tack" :-)

    SvaraRadera