onsdag 9 november 2011

Jag har tagit en överdos ..

.. av social demokrati.

Jag känner mig världsfrånvänd och fyrkantig, besväras av muntorrhet och hallucinerar små Juholtare i kylskåpet när jag ska äta frukost. Det rostade brödet har mustascher av Kalles Kaviar, jag kräver könsneutrala toaletter och vägrar erkänna det faktum att vi redan har det hemma hos oss genom att slänga fram krav på en butler och lite mer tid till kärlek!!


Mina tankar känns förvirrade och innehåller ord som jag aldrig brukar tänka annars .. förnyelsens förljugenhet?, traska patrull?, evidensbaserade fakta?, konkreta sakförslag utan detaljbesked?

Vad menar jag egentligen? Förstår jag mig själv eller behöver jag tas om hand av en kollektiv tanke som tänks av den verklige Juholt .. som inte döljer sig i mitt kylskåp utan far omkring och ber om ursäkt för det misstag han inte gjorde.

I dag har jag varit hos tandläkaren.


AKUT!!

Han analyserade min tand, eller rättare sagt det som var kvar av den efter det att den gamla lagningen fallit ur .. och jag, jag tänkte att här kommer det att handla om kunskapsbaserad ekonomi för min del.

Det vill säga .. hans kunskap skulle basera sig på mina förhållanden och påverka min ekonomi på ett rätt påtagligt sätt. I värsta fall så skulle hans analys av det aktuella läget innebära att min ekonomi skulle behöva lite tillväxt .. värdeburen eller värdelös, det kvittar för min del. I alla fall just nu. Statistiskt sett så kan jag se fram mot en procentuell förminskning av …??

Låter det förvirrat?

Det är inget mot hur det känns!

Men .. som Juholt säger .. medborgarvärdet är större än penningvärdet. Och i det här fallet när jag själv är medborgaren som är värd pengarna som jag själv måste hosta upp så .. så låter det ju vettigt, på något sätt? Under förutsättning att tillväxten i ekonomin fungerar som den ska? Sedan gör ju min tandläkare en viss samhällsnytta som är värdefull för medborgaren .. dvs mig .. när han gör en återreglering av de ursprungliga förhållandena som var i medborgarens .. dvs mitt .. liv. Eller hur?

Men det blir lite fel när jag börjar tänka på att han gör en inte alltför föraktlig vinst .. som då är föraktlig .. när han hjälper mig i min nöd. Han är ju marknadens tjänare på sätt och vis och då borde jag väl ha lagat tänderna själv som en slags markering mot att det hela inte är gratis eftersom det hade varit ett tecken på social investeringspolitik?

Men vad är social investeringspolitik .. och varför undrar jag det? Vad innebär det ”konkreta” förslaget som säger att det behövs en mer flexibel penningpolitik med ett högre inflationsmål på 4%?

Jag ser små röda grafiska rosor framför ögonen och när jag kör hem har jag påtagliga svårigheter med riktningsgivarna? Är de ideologiska eller inte .. vart ska jag? Vem är jag? Behövs jag .. och i så fall till vad?

Jag känner mig oflexibel och påverkad .. som tur är så blir jag inte stoppad i någon kontroll efter vägen.

Men eftersom jag tänkte köpa ett mindre gäng bakverk till kvällen för att .. om möjligt .. sockerchocka bort den överdosering av social demokrati som jag fullt medvetet skjutit i mig .. så blir jag jätteöverraskad när jag susar förbi den avtagsväg som jag borde ha gjort en högersväng på.

Jag gör en diskret högersväng någon mil längre bort och nalkas bageriet från vänster sida .. vilket förmodligen är det klokaste jag kunde göra i den situation jag befann mig i. Vem vill väl bli uppfattad som träig och högerinriktad när det nätt och jämt är svårt att veta om man är lodrät eller horisontell??

I den lilla staden där bageriet ligger står flera affärslokaler tomma. Det är trist .. det finns ingenting som klarnar tankarna som lite shopping, men de flesta handlar på nätet .. säger den butiksinnehavare som är kvar. Och hon blir inte alls övertygad när jag berättar att själve Silfverstrand säger att ”svensk företagsamhet även i det nuvarande ekonomiska världsläget lever i den bästa av världar”.

Så dumma människor är??

Hon hade inte märkt det , sa hon? Märkligt .. en del borde inte få syssla med egen företagsamhet .. otacksamt och visionslöst är bara förnamnet!!

Låter jag påverkad .. absolut, det är oerhört förvirrande!!


I kassakön på ICA kände jag mig plötsligt som om jag var omgiven av pingviner och började famla efter det paraply som jag inte hade med mig .. det har jag aldrig gjort förut??

Och därför ska jag ägna kvällen åt att sticka flerfärgade sockor eller måla gulliga katter på ett ogulligt sätt.

För det finns fördelar med att missbruka och överkonsumerar socialdemokratiska bloggar på
www.s-bloggar.se. Mitt i hallucinationerna, tvångstankarna, verklighetsförnekelsen och mitt i det klaustrofobiska sammanhanget ..

.. så HALLELUJA .. släpper den kreativitetskramp som gjort att jag inte kunnat måla eller teckna på nästan TVÅ ÅR!!

Det första jag ska göra .. av ren tacksamhet .. är att formge en elegant och nutidsanpassad röd foliehatt som skyddar mot förnyelsens förljugenhet och som jag kan ha nästa gång jag inte kan motstå mitt begär efter en social demokratisk ideologisk fix för att fly min egen torftiga verklighet.

Och i morgon kommer jag nog att vara fullständigt normal igen ..???


Förhoppningsvis.

5 kommentarer:

  1. ;)) du är en smått underbar person. Som du får ihop det och som jag har skrattat. Ahh, härligt!

    /Peter

    SvaraRadera
  2. :-))))))))))))))))

    Underbara formuleringar.

    Skrev jag att jag tycker att du borde försöka göra dig en hacka på författandet. Zlatan kan ta sig i dalen.

    V

    SvaraRadera
  3. "..vad är social investeringspolitik"

    SAP kallar tämligen konsekvent statens utgifter för "investeringar".

    Juholt vill öka statens utgifter, men han tycker att det låter bättre om han säger, att han vill förstärka (eller ngt liknande verb) den sociala investeringspolitiken.

    SvaraRadera
  4. Det börjar klarna nu.

    Juholt har ju infört en hel radda av nya begrepp som vi vanliga haft lite svårt att förstå vad som menas med.

    Men nu har poletten trillat ned hos mig åtminstone vad gäller två av Juholts nymodiga begrepp.

    Kulbo = sambo som man kan göra kulor på.

    Social demokrati = demokrati där politiska motståndare ska tvingas stå i ett hål i golvet innan man är beredd att debattera med dem.

    Återstår att se vad Juholt menar med barnfattigdom.

    Eller är det barn fattig dom?

    V

    SvaraRadera
  5. JAG har redan sagt det V, att bloggägerskan borde signas =9

    sitter å läser "igen" blogginlägg eftersom den lilla lantliga hotellmiljö jag bevistat i Sörmland inte innebar ens en gästdator

    SvaraRadera