torsdag 24 november 2011

Jag är den vanliga väljaren ..

.. en i den stora massan som avgör val.

Vi säger inte så mycket, skriker inte våldsamt och kastar inte okvädningsord omkring oss, men vi sitter troget och följer partiledardebatter, läser debattartiklar, det som rapporteras i media och följer de politiska diskussionerna i Debatt, Agenda och allt vad det heter.

En del av oss smyger till och med in i det "privata" rum där s-bloggarna huserar och inte förstår att vi läser. Men vi gör det inte ofta .. för om de ser på varandra på det sätt som framgår där .. hur ser de då på oss???

Vi TÄNKER. Vi köper inte politikernas budskap rätt av och inser att media ofta har en dold agenda .. vi tar reda på vad som är sant eller falskt om det är möjligt, och bildar oss en egen uppfattning. Vi irriterar oss på politiker som ägnar mer uppmärksamhet åt att rasera motståndarens idéer än att formulera egna.

Vi FATTAR att det handlar om våra egna liv, landets ekonomi och därmed vår egen framtid. Vi mår dåligt av att de minsta i samhället berövas det lilla de får och vi mår dåligt av att det inte finns några trovärdiga alternativ .. bara tomma ord och oansvariga löften.

Vi är inte DUMMA .. även om vi är tysta.

Jag hade aldrig skrivit här om jag inte blivit intvingad av någon annan. Frivilligt hade jag aldrig någonsin tänkt tanken på att tvinga på andra mina åsikter och funderingar . Ärligt talat så känns det fortfarande lite som om jag tar mig friheter och tränger mig på. Men jag har alltid haft en egen uppfattning och egna åsikter även om jag fram till 2008 behöll dem för mig själv.

Nu blåser det full storm bland Socialdemokraterna .. det utdelas rallarsvingar till dem som dristar sig till att ha en åsikt och mitt i stormens öga står Håkan Juholt. Ett oskyldigt offer för ett borgerligt styrt mediadrev, enligt de mest högröstade och en belastning och ett sänke enligt dem som kallar sig förnyare.

Han var ju så bra från början och sänktes av borgligheten därför de var rädda för honom!! Det är den köpta borgerliga pressen som attackerar, det är förtal i de egna leden, det är allas fel .. utom Håkan Juholts. Han vänder detta bara han får TALA .. han styr det socialdemokratiska fartyget mot land, framgång och säkerhet och alla som anser något annat ska veta hut, avgå, hålla käften, förstör för partiet och stämningen är hätsk och solidariteten flydde för länge sedan.

Redan den 18 mars skrev jag om det förebyggande försvaret bland s-bloggare för Håkan Juholt. Han försvarades mot en ”Håna Håkan-kampanj” som ännu inte fanns .. men som alla tog för givet skulle komma???

Då publicerades en undersökning som visade att av 1362 s-politiker var det bara var 7:e som hade full koll på var Håkan Juholt stod i olika politiska frågor .. vilket är strålande siffror nu när vi har facit i handen, eller hur?

DÅ fanns det ingen som talade om ersättningar, moralisk kompass eller förlåtelseturnéer .. han var ännu inte vald och Berit Andnor var fortfarande bara valberedningens ordförande och inte landshövding i Blekinge.

Den 25:e mars skrev jag om ”Magkänsla”. Den klump i magen som infinner sig när man är på väg att göra något som man egentligen inser är fel. Då var alla på väg till s-kongressen för att ”välja” Håkan Juholt .. och jag kunde inte tro att det var sant? Jag trodde faktiskt att det skulle finnas en modigt, framsynt grupp som skulle ”kuppa” och slänga in ett annat namn .. i elfte timmen.

Jag förstår fortfarande inte varför ingen gjorde det??

Men det var det alltså ingen som gjorde och hela tillställningen blev ett enda sektliknande hallelujamoment som gav en obehaglig eftersmak.

Och den 31 mars skrev jag .. ”Än slank han hit och än slank han dit ” .. och i går skrev jag om ”Verbal Inkontinens”.


Partiet sjunker som en sten och på s-bloggarna skyller man Håkan Juholts motgångar på händelserna runt hans ersättningar för dubbelt boende?? Till och med Håkan Juholt ser raset för Socialdemokraterna som en följd av ett mediadrev?

Men sanningen .. som jag ser det .. är att han aldrig har övertygat. Aldrig har haft den stora gruppen väljare med sig och att han hittills aldrig lyckats formulera en trovärdig färdriktning.

Fortfarande har jag ingen aning om var han står i någon fråga och dagens intervju i AB ger ingen ledning i den frågan .. mer än att det går att dölja vad som helst i en kaskad av ord som inte innehåller någonting alls.

Håkan Juholt avslutar sin intervju med att säga ..

Vi har inte börjat någon återhämtning,

.. vi är inte på väg upp i opinionen.

Vi som parti är på väg upp ur gropen,

.. vi ligger inte ner och har inte våta filtar över oss,

.. vi gömmer oss inte i gropen,

.. utan vi har börjat bygga en stege och är på väg upp ur gropen,

.. vi tittar och ser hur det ser ut där framme,

.. vi tittar och pekar ut en färdriktning.

Jag ber om ursäkt till alla illröda foliehattar som har en brinnande tro på Håkan Juholts retorik, det låter säkert bra och allt det där om man hör det live .. men jag skrattar så jag gråter och tänker på definitionen av ett fisknät!

”En massa hål som är hopbundna med ett snöre”


AB, AB, Expr., SvD, DN, DN, DN

6 kommentarer:

  1. Det nätet räcker inte för valfiske iaf. Om nu vi skall se HJ som den trygga skepparen som för skeppet i hamn så hoppas jag båten är utrustad med alkolås. Den enda motion som man vet att "skepparn" har lämnat in gällde att man på alla färjor skulle installera ett sådant så att rorgängaren eller kaptenen inte framförde sitt stora fordon berusad. Han lade den motionen under sin tid i försvarsutskottet. Han kanske var (makt)berusad redan då så det kanske kan appliceras på maktapparaten han försöker S-tyra. Jag håller mig uppdaterad både kommunalt,i landstinget och riksplanet och funderar på vart den "vanliga"människan tagit vägen i politiken. Jag struntar i kyrkopolitiken för där håller man hela tiden reda på grandet i grannens öga utan att se bjälken i sitt eget. I övrigt silar man mygg och sväljer kameler för att inte förlora sin position.Politik är att vilja (sig själv)väl.

    SvaraRadera
  2. Det här skriver jag utan belägg och källor. Jag vill inte vara den som startar ett osant rykte, men jag kan inte släppa tanken.

    Jag tror Juholt är missbrukare. Antagligen lagliga substanser, alkohol eller läkemedel. Jag tycker hans till synes irrationella beteende är missbrukarens, likaså de kassa undanflykterna, påkomna i stunden. Han verkar ha missbrukarens charmerande och lite påträngande personlighet på nära håll och en klavertrampare på avstånd. Missbrukare kan mörka i årtionden och riksdagen är säkert en olämplig miljö att nyktra till i.

    Jag känner igen en del tecken som jag sett hos andra missbrukare, men jag kan såklart ha fel och Juholt kanske bara är en vanlig maktmissbrukare.

    SvaraRadera
  3. Jag tror - tyvärr - ingenting om Juholt. I mina ögon är han - tyvärr - ingenting.

    För svensk demokrati hoppas jag att sossarna snarast kommer med en bättre partiledare - hur nu det skall gå till!

    Är djupt besviken men tyvärr inte förvånad./G

    SvaraRadera
  4. Sossarna idag är ett lysande exempel på att politik är inte längre ideologi, det är taktik. När inte ens taktiken funkar eller ännu värre, man har ingen taktik alls. Då är det riktigt illa!

    SvaraRadera
  5. @granntanten:
    Som kommunalpolitiker i Oskarshamn motionerade Juholt om att man skulle ASFALTERA STADSPARKEN för att kommunen skulle slippa klippa parkens gräsmattor (!) http://www.fokus.se/2011/03/soloakaren/
    Den motionen måste vara svårslagen i dumhet......

    Smakprov ur artikeln i ansedda Fokus (länken ovan):
    "Som fotograf blev han aldrig riktigt vän med kameran, och ibland var han alltför kreativ i mörkrummet. Som den gången han fejkade en puck i krysset i efterhand utan att se att pucken redan fanns på bilden mellan målvaktens ben.

    Som kommunpolitiker fick han aldrig några tunga uppdrag. Det enda folk minns är Håkan Juholts förslag att asfaltera stadsparken så att kommunen skulle slippa klippa gräset. Eller när han i en budgetförhandling försökte stoppa datoriseringen i kommunhuset för att spara pengar, vilket är roligt i dag för den som vet hur oteknisk den blivande s-ledaren är."

    SvaraRadera
  6. Man förvånas inte av någonting längre. Man bara tittar, läser och lyssnar. Det är nästan spännande.

    Man får nästan känslan av att det där fiskenätet fastnat i botten. Ju mer de tutar och kör, ju mer sitter det fast. Om de inte slår på bromsarna snart, så kommer nätet dra ner dem i djupet.

    SvaraRadera