tisdag 4 oktober 2011

Min odödliga själ?

Jag tror inte att religion och politik går att förena. Min uppfattning är att inte ens religion och religion går att förena, eftersom det finns så många religiösa trosuppfattningar som spretar åt alla håll och att det också inom ett politiskt parti finns så många olika trosuppfattningar som spretar åt alla håll, att det inte är möjligt att sy ihop alla trosuppfattningar och riktningar till något som fungerar och har styrfart åt något håll.

Ungefär som att försöka köra sträckan STHM-GTBG med en gammal Volkswagenbuss som lok framför X2000-vagnarna. All energi skulle ju gå åt för att bestämma om det var järnvägen eller motorvägen som var rimligaste valet?

Jag hade besök i går. En dam i min egen ålder och en ung tjej från Jehovas Vittnen som ville rädda min odödliga själ.

Det händer inte så ofta att det är någon som bryr sig om den och jag känner alltid medlidande med dem som är tvingade att sälja något .. oavsett om det är odödlighet eller elabonnemang .. så jag tog mig tid till ett litet samtal om tro, budskap och Gud i största allmänhet.

För min egen del är jag ganska trygg i min egen hemsnickrade tro. Om jag lever så gott jag kan utan att skada andra, försöker hjälpa och lyssna där jag kan eller behövs och låter bli att försöka förändra eller tvinga på någon annan min egen syn på sanning och livsstil .. ja, då mår jag själv bra och skulle det, mot all förmodan, stå en skäggig gubbe och kräva inträdesbiljett bortom döden, så är chanserna rätt hyfsade där också.

Vi var rätt så överens om den saken.

Så var det frågan om Bibeln?? Och kyrkan?

Hade jag läst den?? Varit där?

I ärlighetens namn så måste jag erkänna att jag prioriterat andra saker än att läsa bibeln. Fast när jag var barn tittade jag mycket på bilderna i mormor och morfars familjebibel. Det var FÖRBJUDET .. där fanns HEMSKA bilder och bilder på nästan NAKNA människor. Det var otroligt spännande!! Men jag tror att det måste finnas en tro eller en längtan efter en tro inom en människa för att skapa lusten att förkovra sig i ämnet .. är inte det rimligt??

Det var .. hmm .. rimligt?? Tror jag?

Eftersom jag bor bara några hundra meter från kyrkan så kunde jag med gott samvete säga att jag brukade prata med kyrkogårdsvaktmästaren nästan varje dag .. både inne i och utanför kyrkan, så det är fullt möjligt att detta uppmärksammats på högre ort? Fast för min egen räkning tycker jag nog att det enda ställe där jag kan känna en närhet till något mer gudalikt, det är mitt i naturen när jag är alldeles ensam och det bara är naturens egna ljud runt omkring mig.

Och så förvirrade vi oss in i ett samtal om mossor och hur sinnrikt konstruerade de är. Små miniatyrvärldar eller konstverk som få hinner stanna till och njuta av. För att inte tala om alla kryp, djur och annat levande som finns .. de lever, de känner och de dör. Men har de en själ och ett värde??

Oj, det var knepigt! Jag förstod inte allt om att min själ var lika personlig som jag själv .. faktiskt VAR jag själv .. och därmed vandrade vidare helt själv när den väl befriats från det som gör att andra människor ser att jag är jag själv. Jag är inte ens riktigt säker på att jag vill vara mig själv efter döden? Det kanske är skönare att bara flyta omkring helt förutsättningslöst ett tag .. eller alltid .. vad nu alltid är för begrepp??

Vi släppte själen.

Så funderar jag mycket över kyrkornas inställning till människans rätt till allt Gud skapat. Är det verkligen så att vi har den rätten? Är det vår gudomliga rättighet att utplåna, förstöra, utrota och döda alla andra levande varelser och själva förutsättningen för vårt eget liv?

Men .. NEJ .. eller .. JA?? Vi har tydligen rätten men resten gör vi av någon anledning mot Guds vilja, alldeles av oss själva .. eller ..?

Och här började det bli riktigt roligt och intressant! Det började ju nästan närma sig politiken och bli verkligt spännande!

Men precis just DÅ, kom de på att de hade lite bråttom till nästa ställe? GICK SIN VÄG .. och lämnade mig med alla min frågor och undringar?

Det såg nästan ut som om de flydde från någonting??

Jag undrar varför de kom???

AB, AB, AB, AB, Expr., Expr., SvD, DN

1 kommentar:

  1. Akta dig för att röra ihop religion och politik eller religion - religion liksom politik - politik, det är helt oförenliga. Tänk om sossarna tycker likadant om Jesus som modissarna gör, vad skall man ha kyrkofullmäktige till då?Vem skall förresten få sitta och vara maktfullkomlig och allt igenom älskad av Gud när alla vet att kvinnliga moderata damer får all makt från just honom. Jag skall börja tro på mig själv nu. Inga ritualer behövs bara frid och himmelsk insikt.Gack sta och gör det samma.
    PS i min himmel kommer alla in även djur.

    SvaraRadera