onsdag 25 maj 2011

Juholt behöver fortfarande LO, men ..

.. behöver medlemmarna LO, undrar jag när jag läser AB i dag?

LO tappar medlemmar och som inte det var nog så är det så krånglig att byta fackförbund inom LO att av 33.000 som försökte, var det 12.000 som gav upp och helt enkelt fortsatte utan medlemskap alls.

LO lade ner 9 miljoner kronor av medlemmarnas pengar på en fruktansvärt pinsam affischkampanj för ett år sedan, kommer ni ihåg det? Vem vill vara delaktig i något sådant och dessutom betala för det?

Något som förmodligen de flesta har glömt är LO:s grannkampanj för 3 år sedan, då man letade reda på grannarna till 42 borgerliga riksdagsledamöter och skickade ett brev till hela postnummerområdet med texten .. "Din granne XXX tänker försämra din sjukförsäkring".

Politikerbloggen intervjuvades LO-samordnaren Marja Koivisto och får bland annat frågan ...

Vad förväntar du dig att grannarna ska göra? -Vi har gjort en Novus-undersökning. Fyra av tio svenskar känner inte till att det här ska göras.

Men vad förväntar du dig att grannarna ska göra? -Vi vill att man ska tänka till. Tycker man att det är ett dåligt förslag så bör man rimligen ringa, mejla eller ta kontakt och föra fram sin röst.

Jag tycker fortfarande inte att du svarat på frågan om vad du förväntar dig att grannarna ska göra? - Jag vill att de ska tänka till och bli informerade. Det är mitt enda uppsåt.

Det är just riksdagsledamöternas grannar som behöver tänka till? - Helst hela befolkningen, men man måste ju börja någonstans.

Och när det hela skedde tänkte åtminstone jag till och undrade var gränsen gick .. skulle arbetskamraterna och grannarna få brev om jag gick med i "fel" politiskt parti? Bara för att man måste börja någonstans ..?

Och vad förväntade man sig egentligen för reaktion på grannbreven? Var det meningen att grannarna skulle gå man ur huse för att slå ledamoten på käften?? Eller skulle de inte längre få vara med i granngemenskapen tillsammans med sina äkta hälfter och barn??

Wanja Lundby Wedins tillbakalutade inställning till sina styrelseuppdrag är ytterligare ett skäl för mig att känna ett avståndstagande till LO och hanterandet av medlemmarnas pengar ett annat.

Dessutom så har jag alltför många gånger stött på LO-medlemmar som satt sin tillit till sitt fackförbund, bara för att upptäcka att deras representant tyckt det varit intressantare att hålla sig väl med arbetsgivaren.

"Arbetskamraternas förtroende erbjuder en annan väg än elitskolor eller pärmbärande in i politiken, för personer men också för idéer" .. skriver AB:s ledarskribent och jag undrar om han menar att facken behövs för att fler ska kunna göra en politisk karriär. För att skapa fler medlemmar i SAP??

Varför ska de som har avvikande politisk hemhörighet betala för det och är det bara fackliga representanter med fötterna i partiet som erbjuds den andra vägen in i politiken genom facket??

Är det att värna om medlemmarnas/löntagarnas intressen, som Wanja Lundby Wedin och Håkan Juholt så vackert uttrycker sig??

Det må vara hänt att Håkan Juholt behöver LO-medlemmarnas pengar i valkampanjen 2014, men känner vi ett behov av att bli medlemmar i LO för att delta i den, det är frågan??

AB, SvD, DN, DN

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar