tisdag 17 maj 2011

Allting handlar om förtroende.

Utan förtroende existerar ingen trygghet.

Man behöver inte gå längre än till sig själv för att konstatera att det är sant .. litar jag inte på den jag lever tillsammans med, känner jag mig osäker. Har jag som barn inte förtroende för mina föräldrar är det svårt att bygga upp den grundtrygghet som är så viktig att ha med sig i livet.

Den som är arbetsgivare måste kunna känna förtroende för sina anställda och den anställde måste har förtroende för sin arbetsgivare .. annas blir det en dålig arbetsplats och verksamheten blir lidande. Så ser jag det i alla fall ..

Jag har tidigare skrivit om en förening som jag är medlem i ...

HÄR .. och HÄR .. och HÄR.

Detta är en förening som verkar i den privata vården och helt och hållet finansieras av skattemedel. Det är alltså du och jag som betalar .. och det är de myndigheter som vi bör känna förtroende för som har tillsyns- och kontrollansvaret. Som BORDE ha tillsyns- och kontrollansvaret, rättare sagt.

För är alla blanketter rätt ifyllda och inskickade i rätt ordning så finns det ingen som ifrågasätter om det som är skrivet är sant eller inte. Om pengarna går dit de ska eller bara påstås gå till dem de är avsedda??

Från början var det här en livskraftig förening med över hundra medlemmar som bråkade, diskuterade, engagerade sig, hade idéer och ville göra något unikt och bra med den verksamhet de trivdes och kände sig delaktiga i och brann för. Nu har engagemanget tystnat och missnöjet jäser bakom stängda dörrar och de som är helt beroende av den vård samhället betalar för är de som drabbas mest.

Senaste årsmötet var det under 30 personer närvarande .. det vill säga, nästan bara den lilla grupp som genom ihärdigt ryggkliande gjort verksamheten till sin plattform för makt och ekonomisk trygghet.

Den här lilla föreningen är som ett Sverige i miniatyr .. förtroendet för makten och dess utövare är kört i botten. De medel som är avsatta räcker inte ända fram till mottagaren .. oavsett vem som påtar sig ansvaret för avsändandet.

Det finns tydligen INGEN som är intresserad av att se vart de tar vägen??

En gång berättade jag om hur jag försökte hitta någon inom en kommun som ville ha en halv miljon kronor som felaktigt utbetalats till min dåvarande arbetsgivare. Det gick inte .. det fanns inget konto för återbetalningar??

INGEN ville ha pengarna??

I söndags var det omval i Västra Götaland och bara 4 personer av 10 tyckte det var värt besväret att gå och rösta. Författarinnan Birgitta Stenberg skriver i Expressen om att hon "är stolt över att tillhöra de 57 procent som vägrade rösta". Hon ser det som en protest, ett sätt att visa misstro mot samhällets sätt att fördela de medel som är avsedda för vår välfärd.

Jag förstår vad hon menar, men tycker att hon har fel.

För precis som i den lilla föreningen som jag är medlem i, så har medlemmarnas ointresse för föreningsarbetet resulterat i att styrelsen och dess svans fått oinskränkta möjligheter att förbättra sina egna positioner. En styrelsemedlem lyckades till och med ge sig själv ett lönande chefsjobb efter det att en enig styrelse avskedat den som hade jobbet .. med ett fett avgångsvederlag .. och behöver inte längre sin styrelseplats. Framtiden är tryggad .. för en person i alla fall!

Förtroende .. det skapas inte av vackra ord, häftiga liknelser och retoriska krumbukter. Förtroende det ger vi till dem som är ärliga, hederliga, pålitliga och har modet att visa upp HELA bilden .. både fram- och baksidan.

Vi måste visa att vi bryr oss och har berättigade krav och det gör vi inte genom att stanna hemma och protestera i enskildhet i trädgården eller framför tv:n.



( .. det kanske kan vara intressant för någon att veta att samtliga i toppen för den lilla föreningen är djupt engagerade i att Socialdemokraterna ska återfå makten .. så att det blir lika bra som det var förr!! Detta inte sagt för att peka på att det är bättre nu .. för det är det inte .. utan för att få någon att tänka efter om det går att få det bättre alls. Går det att strypa flödet av pengar till alla dem som tar för sig på vägen .. oavsett färg på regering??)


Expr., Expr., AB, AB, SvD, SvD, DN, DN, DN, DN

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar