söndag 17 april 2011

Sverige, barnfattigdom, försäkringskassan, missmatch ..

.. och så dök det till råga på allt upp en varg.


Det är ett fantastiskt väder, vi kan vara UTE och jag känner i hela kroppen hur glad jag är över att vara svensk och över att jag bor i Sverige.


"Sverige, detta skitland!!" .. läste jag i en insändare och det gjorde nästan ont att läsa.


För mig är Sverige naturen, växtligheten, årstiderna och alla dofter som för minnet till barndomsupplevelser som jag trodde att jag hade glömt. Sverige är vår historia med torpare, statare, bondgårdar, stora herrgårdar .. brukandet av marken och städerna som byggdes runt stora bullrande industrier, malmbrytning och minnet av människor som gemensamt byggde det land vi lever i just nu.


I skogen kan jag hitta en nästan osynlig husgrund, en omotiverad syren och en halvt igenvuxen åker med stenhögar i kanten. Någon har bott här, arbetat och slitit och drömt om ett bättre liv. Jag kan gå på den gamla riksvägen där hästar och vagnar mödosamt förde varor till huvudstadens marknader och handlare .. naturen bär spår av vår historia och jag är en del av den, visst är det fantastiskt??


Men redan här känner jag lite oro för hur mina tankar ska uppfattas, kan det verka som om jag är rasist? Främlingsfientlig? FÅR jag bli så här ursvensk och stå med bägge fötterna i den svenska myllan och historien utan att skämmas över att jag inte slätar över med något mer politiskt korrekt?


Barnfattigdom skrivs det mycket om nu. Håkan Juholt vill göra barnfattigdomen till SIN fråga och i huvudstaden står kändiseliten i tält och gör sitt för att bekämpa barnfattigdomen. Jag skulle vilja skriva om det .. men törs inte.


Jag tänker att det kanske borde talas mer om de ensamma mammorna med låga löner som lever i motvind och uppförsbacke dag ut och dag in i en hopplös vardag? Det är väl ändå barnens familjer som behöver det stöd som avhjälper "barnfattigdomen"?? Men det är väl korkat tänkt .. för då måste man ju samtidigt tala om att dessa lågavlönade mammor för det mesta är anställda i offentlig sektor .. och det är kanske inte politiskt korrekt? Det kanske tillhör det som inte får sägas??? Man kanske inte ens får kalla det ensamma mammor?? Det är kanske mer korrekt att säga ensamma föräldrar??


För då är det ju lätt hänt att det börjar handla om offentliga finanser inom stat och kommun och det i sin tur kräver ju faktisk redovisning av hur man tänkt sig det hela och kanske för tankarna till höjda skatter och allt vad det för med sig .. och så kan vi ju inte ha det. Ensamma mammor vinner man inga val på .. men fattiga barn, det är en helt annan sak.


Försäkringskassan .. suck! Hela den debatten har ju blivit en parodi på sig själv .. det finns så mycket sakfel i de flesta debattinlägg att jag nästan börjar tro att det är avsiktligt. Men så kan det väl inte vara? I varje fall så går det inte att skriva om det .. det är fullständigt omöjligt. Jag kan skriva vad som helst, texten blir ändå tolkad så att den passar en del läsares förutfattade mening och reaktionerna är nästan en parodi på den parodi som hela debatten har urartat till.


Det är politik alltihop. Människors svårigheter används som medel för att positionera sig och klättra i opinionsmätningarna. Den ena sidan försöker och den andra står och skriker .. oavsett vad syftet är och hur det än gynnar/missgynnar de människor de företräder.


Vips .. så har vi halkat tillbaka till Perssons tid då en politiskt korrekt uttryckt åsikt var mer värd än de faktiska handlingarna ... hur fasiken gick det till??


Jag känner mig missmatchad med samhället, politiken och mediabruset .. och har ingen aning om vad som är tillåtet att skriva ärligt och uppriktigt om just nu. För en gång skull ser jag fördelen med att vara politiskt partiansluten ..


.. då finns det alltid en färdig partifärgad åsikt att hålla sig till, oavsett vad man tycker.


(.. och när det gäller vargen så har jag en gång blivit fullständigt sönderbiten av en tax, grannens hund har blivit attackerad av en orm, ett gäng kycklingar blev uppätna av en rovfågel trots att de var inhägnade och en räv trängde sig vid ett tillfälle fullständigt oinbjuden in i vårt hönshus och ställde till med en fullständig massaker. Så ser naturen ut .. vi kan omöjligtvis skapa om hela landet till ett enda stort Skansen. Eller är det det vi ska??? Vilken åsikt SKA man ha egentligen???)


SvD, SvD, SvD, SvD, Expr., Expr., Expr., Expr., AB

5 kommentarer:

  1. Anybody skrev:
    "Försäkringskassan .. suck! Hela den debatten har ju blivit en parodi på sig själv .. det finns så mycket sakfel i de flesta debattinlägg att jag nästan börjar tro att det är avsiktligt."

    Alla vi andra skulle gärna vilja veta vad det är du vet som ingen av oss andra vet! Vilka sakfel har du hittat? Jobbar du på FK eller på vilket annat sätt har du denna exklusiva inblick i verksamheten? Precisera och ge exempel! Annars kan man ju åter igen få känslan av att du är en sladdkärring vid kaffebordet som vet och kan så himla mycket trots att du aldrig lyssnat eller lärt någonting. Ungefär som Maud Olofsson ,)

    SvaraRadera
  2. Kusinen från landet17/4/11 17:27

    HumanLabRat...
    HUR kan man vara så enögd, inskränkt och elak som du? Inbillar du dig att just du vet allt bättre än alla andra? Och framför allt då bättre än alla som inte har någon röd partipiska vinande över sig? Själv har jag - tack och lov - just ingen erfarenhet av Försäkringskassan, men jag har anledning att tro att Any verkligen har erfarenhet och kunskap.

    SvaraRadera
  3. Jo det vimlar av sakfel i FK-debatten, liksom i de andra debatterna. För det första så får man bara höra/läsa en sidas åsikter när man klagar - och det är inte FKs sida som ventileras.De fall som ventileras i pressen är de som säljer lösnummer och kan vara kraftigt vinklade.
    Vargfrågan är i gång nu igen efter dagens händelser. Man vrålar om skyddsjakt på vargarna(helst skulle man vilja utrota dessa djur)och själv tillhör jag ett parti med övervägande vargmotståndare. Själv vill jag inte ta bort en enda varg men införs det skyddsjakt på alla fylltrattar som kör bil kan jag kamske ändra mig.Rattfyllona dödar dagligen nästan någon, varg har inte dödat en människa på nära 200 år i Europa, men det är en bedömningsfråga - om din lösspringande hund ses som byte av vargen eller om man skall tycka det går ann att ett rattfyllo tar livet av dina nära och kära.
    Det är nog fullt att ha åsikter nu för tiden, jag borde nog knipa käften.

    SvaraRadera
  4. "Annars kan man ju åter igen få känslan av att du är en sladdkärring vid kaffebordet som vet och kan så himla mycket trots att du aldrig lyssnat eller lärt någonting. Ungefär som Maud Olofsson ,)"

    Labbråttan ansåg tydligen att eftersom han avslutade sina oförskämdheter med ett ",)" så skulle alla tycka att han var rolig.

    Tyvärr labbråttan men du misslyckades kapitalt i dina föresatser. I stället kom du ut på samma sätt som alla andra av er vänsteraktivister. Hånfull, arrogant och i total avsaknad av varje uns av sans och balans.

    Varför tror du att ngn vettig människa skulle för ett ögonblick överväga att föra en diskussion med dig?

    V

    SvaraRadera
  5. För första gången är jag inne på Anybody´s.place
    och känner att jag tycker om Anybody´resonemang.
    Att man sedan hittar elaka kommentarer i stil med Labbråttans kommentar är bara sååå vanligt.
    Den typen av kommentatorer har inte förmågan att diskutera verkligheten utan vräker bara på i osakligt partinit.
    Jag jobbade på FK i många år och jag vet hur det var på FK under förra regeringen. Jag skulle kunna skriva kilometerlånga kommentarer om detta..Då skulle labbråttan få det jobbigt.
    Säger Marianne.

    SvaraRadera