tisdag 19 april 2011

"Förr hade vi smutsiga fötter och ..

.. rena lungor, men tack vare teknikens oerhörda framsteg är det i dag tvärtom".


FÖTTER?? Jag har faktiskt aldrig funderat så mycket på mina fötter .. de har funnits där, längst ner, som själva förutsättningen för att kunna köpa snygga skor .. mycket mer uppmärksamhet har de inte fått. Möjligen har tånaglarna fått lite extra färg på sommarhalvåret, vilket gett en rolig effekt fram till jul eftersom jag alltid glömmer att ta bort det som blir kvar.


Men samtidigt som jag upptäcker att AB har en hel avdelning för Wellness där alla tricks och knep för att bli en bättre, snyggare, smalare, vackrare, hälsosammare och därmed lyckligare(?) människa, finns redovisade .. så upptäcker jag också att fötter är inte att leka med.


Man ska så att säga inte ta dem för givna.


De kan vara störande och motbjudande för den stora allmänheten, det fick Katrin Zytomierska erfara när hon visade upp sig barfota. Kommentarsfältet fylldes genast med kommentarer om hennes "äckliga" fötter .. och genast satte både hon och sambon igång med en fotskinnsömsningskampanj i syftet att förbättra sin fotkvalitet. Jag tänker alltså INTE lägga in en bild !!!


"Våga blotta fötterna" .. står det uppfordrande på Wellness-sidan och jag som har vågat göra det helt spontant och tanklöst ett helt liv, sänker blicken och undrar hur min omgivning har stått ut. Hur har JAG har stått ut .. utan att ha haft fötterna under ständig uppsikt? Och VARFÖR har jag inte kontrollerat andras fötter?? Då hade jag ju haft lite koll på vad som är NORMALT och vad jag själv borde åtgärda.


Jag famlar i ett fotmörker. Har ingen aning om vilka PRODUKTER som är livsnödvändiga för att jag ska kunna kliva i mina sommarsandaletter med självkänslan i behåll???


Fötter .. varför räcker det inte med att bara HA dem?? Att nå ner till marken och dansa, gå, hoppa eller springa med dem, ha roliga strumpor på dem och snygga skor. Har fötterna ersatt tänderna i mänsklig förbättringsiver? Bländande VITA tänder och oanvända fötter .. och slätt, slimmat och tränat däremellan?


Nu när jag uppmärksammat problemet ser jag fötter överallt!


På något underligt sätt gör det här att mina fötter känns STÖRRE .. och mer IÖGONENFALLANDE??


En gång i världen fanns det en annons för skor som sa .. "SE PÅ DINA FÖTTER - ANDRA GÖR DET!" .. nu gäller det tydligen att se på fötterna redan innan skorna kommer på ... andra gör det!


Fasiken vad det verkar vara jobbigt att vara NORMAL och LYCKLIG.

1 kommentar:

  1. Med den där inställningen kan man ju säga varför bry sig om något på sin kropp. Låt det bara vara där. Även vårtor, vidriga finnar osv.

    SvaraRadera