måndag 28 mars 2011

Det hade jag aldrig trott, ..

.. att jag skulle sitta med en tagg i hjärtat för Östros??

Den här helgen har gett en obehaglig eftersmak, måste jag erkänna. Socialdemokraternas fanatiska känslosvall, "utomkroppsliga upplevelser" och segerrusiga(?) hyllningar har mer sett ut som ett frikyrkomöte, eller lyckan över att ha upptäckt hjulet en gång till .. än att de lyckats välja en partiledare? En ny Göran Persson Light??

Ett hallelujamoment för de redan frälsta?

Och kvar bland de tungomålstalande står Mona Sahlin och Thomas Östros. Det gör nästan ont att se.

För vad jag förstår är de människor, som nu samlas som idoldyrkande fans runt den nye Frälsaren ... samma människor som mer eller mindre tvingade Mona Sahlin och Thomas Östros att föra en politik som de inte trodde på. Tillsammans med ett parti som de inte ville samarbeta med.

Det är tragiskt att se Mona Sahlin och Thomas Östros reduceras till pinsamheter som får bära allt ansvar för ett misslyckande som många andra varit delaktiga i.

Det är osmakligt att se Ibrahim Baylan klistra på sig en pappmustasch i ett ohämmat flirtande med den nya makteliten och det skär i hjärtat när jag ser samme Baylan, avtackas med en "bamsebukett" med rosor medan Thomas Östros står ensam med sin enda pliktros i handen.

Det är ovärdigt, det är osolidariskt och det vete sjutton varför jag bryr mig .. jag har aldrig tyckt om Thomas Östros som politiker.


Men så här skulle jag aldrig behandla någon annan .. även om det var min ovän. För jag vet att om jag gjorde det sa det mer om mig än om den jag behandlade illa.

AB, AB, DN, Expr., Expr.

9 kommentarer:

  1. Kusinen från landet28/3/11 10:28

    Jag håller absolut med dig! Bilden på Aftonbladets hemsida ger en verkligt otäck smak av mobbing! Det behöver man verkligen inte gilla den utsatta personen för att tycka.

    SvaraRadera
  2. Precis min reflektion!/Peter

    SvaraRadera
  3. Precis mina tankar när jag jag såg TV sändningen på söndan. Beklämmande att behandla Östros på det sätt som gjordes och Baylan spektakel ska vi inte prata om. Moralen hos hos sossarna är låg. Det behövs en bra politisk opposition men Juholt är nog inte rätt person för det.

    SvaraRadera
  4. Tina Häll28/3/11 11:30

    Jag känner precis som du! Efter Littorinaffären i somras är jag ingen fan av Lena Mellin på Aftonbladet men hon har rätt när hon skriver om förnedringen av Thomas Östros. Mona Sahlin har nog omvärderats av en hel del människor efter sitt tal vid sitt avgångsbeslut. Nej usch o fy tänk att detta är personer som gått samman i ett parti för att jobba för gemensam sak, då ska man väl vara goda kamrater...

    SvaraRadera
  5. Jag har ingenting till övers för politikern Thomas Östros, men bakom den masken finns det också en person, en människa som privat kanske är en rätt trevlig prick. Det han fick uppleva tycker jag hör till jävligaste, ett kort steg från vad som kan kallas utfrysning.

    "Juholt jusämre" sägs det numera.

    SvaraRadera
  6. Jag är så ilsk och äcklad så jag går genom taket och har skrivit om det i min blogg. Man behandlar aldrig någonsin någon som man behandlat Östros - då skall ni veta att jag är en moderat och som den är så är vi garanterat empatilösa vi moderater.

    SvaraRadera
  7. Men det vet du väl. Det är bara vi med borgerliga sympatier som är oempatiska och hjärtlösa. Det har vi ju hört VU:s nya stjärna Veronica Palm uttala gång på gång på gång.

    Endast personer med samma politiska åskådning som Veronica Palm och hennes kompisar har hjärtat på rätta stället. Om man är socialdemokrat så är man nämligen per definition att anse som empatisk; så empatisk att man kan vara hur oempatiskt som helst utan att vara det.

    Eller hur var det nu...?

    V

    SvaraRadera
  8. Jag kan inte annat än hålla med. Mår också dåligt när jag ser bilden. Snacka om bra början för "det nya socialdemokraterna". De sätter nivån helt enkelt. Jag tyckte det var lågt redan vid valet när man mobbade ut moderaterna på valskyltarna. Men helt klart kunde det bli lägre.

    SvaraRadera
  9. Såvitt jag förstår var detta bara enligt traditionen. En avgående ledamot i verkställande utskottet brukar få en ros, medan en avgående sekretare brukar få en hel bukett. Det ligger ingen värdering av personerna i fråga bakom detta.

    SvaraRadera