torsdag 30 december 2010

Så var det nästan slut ..

.. på det här året!

Det har varit ett konstigt år? Låååångt och innehållsrikt på alla sätt och vis .. både fantastiskt bra och förskräckligt dåligt .. men ändå väldigt kort. Vart tog det vägen egentligen??

Det här året har också varit det då jag verkligen fattade avgrunden mellan den politiska "verkligheten" och den jag själv lever i. Jag har en hel del synpunkter på det som jag jag redan nu vet är helt verklighetsfrämmande för dem de berör men som skulle vara till stor nytta för oss som faktiskt VÄLJER in människor i den politiska overkligheten.

En INNEHÅLLSFÖRTECKNING/VARUDEKLARATION .. det är ju ett måste när vi väljer andra saker som kostar en massa pengar, eller hur?? Jag tror till och med att det är olagligt att sälja något annat än ett politiskt budskap utan att redogöra för vad det faktiskt innehåller??

Till och med de religiösa budskapen har ju en hel handbok i ämnet och utbildat folk som förkunnar valda delar.

Eller har jag fel??

När jag tittar på våra riksdagsledamöter på Riksdagens hemsida så får jag ingen som helst vägledning. Namn, foto, parti, politiska meriter ..... och hemort ..... suck!

NEJ .. fram för en innehållsförteckning .. eller en innehållslöshetsdeklaration om det känns lättare .. där vi, som förmodas rösta på dessa människor för att de ska föra vår talan och lagstifta till vår fördel, kan se vilka de är. Det minsta man kan begära är väl att det åtminstone finns angivet ..

vad de KAN ..

vad de VILL ..

vad de har för ERFARENHETER tidigare från ett eventuellt ARBETSLIV eller om de har någon som helst UTBILDNING ..

VARFÖR de känner sig lämpade för uppdraget och VAD de tror sig kunna tillföra???

Ett litet personligt brev på riksdagens hemsida till alla oss som ändå betalar deras löner och förmåner.

Är det för mycket begärt??

Kan man se fram mot ett litet nyårslöfte här kanske??

Då kanske det skulle bli lättare att förstå varför en politiker som står och talar MOT sin egen övertygelse en hel valrörelse, beskrivs som rutinerad, klartänkt och debattskicklig??

Varför en del politiker höjs till skyarna för att de talar väl, kniper poäng i debatter och presenterar omöjligheter som möjligheter .. trots att orden helt saknar både täckning och innehåll??

Då kanske jag skulle fatta varför en politisk broderskapsrörelse kämpar för olika rättigheter för olika bröder .. och få klarhet i vart omsorgen om systrarna tog vägen i sammanhanget?? Fast de verkar i och för sig klara sig bra utan broder- eller systerskapsrörelse ser det ut som.

Den totala dimman som ligger över det Socialdemokratiska partiet skulle kanske bli förklarlig om jag fick veta vad det var för människor som famlande och trevande irrade omkring där inne??

För det är vad år 2010 mest har gett mig, en undran om ...

.. vad sjutton, är det för människor som sitter som makthavare i riksdag, landsting och kommuner??

Och VARFÖR???

Men det är väl en korkad fråga och en underlig begäran från en helt vanlig gräsrot?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar