måndag 15 november 2010

Tänk att få tänka lite själv!!

Jag följer den danska dramaserien "Brottet" som SVT sänder andra säsongen av just nu och jag undrar varför svensk tv inte längre producerar kvalitetsprogram av den här typen??

I Expressen kan vi i dag läsa om en ung (24 år?) och korkad deltagare i programmet "Ung och bortskämd" som ser dokusåpadeltagandet som en YRKESROLL. Han ser sig själv som en SKÅDESPELARE som sätter sig in i rollen .. och som statist har han sin lilla mamma som verkar lika mediak*t som sin son.

Så patetiskt! Att vara 24 år och se det som en framgångsrik "karriär" att gestalta puckon i arrangerade dokusåpor???

Ännu mer patetiskt och ömkligt är det med vuxna föräldrar som spelar med i sina barns försök att nå kändishimlen genom att förnedra sig i tv.

När jag följer "Brottet" så inser jag vad jag saknar i det svenska tv-utbudet .. att få tänka SJÄLV och slippa känslan av att den som skapat programmet har förutsatt att jag är en komplett idiot!!

Handlingen är snårig, svårbegriplig ibland .. ingenting är givet och personerna precis så otydliga och inkonsekventa i sina beslut som människor är i verkliga livet, till skillnad från det som vi oftast erbjuds .. Ensam mamma söker, Robinson, Lyxfällan, Rent Hus, Grannfejden, Bonde söker fru, Paradise Hotel och liknade såpor där karaktärerna är förutbestämda, hopklippta och "castade" för att skapa den illusion som produktionsbolaget bestämt sig för att vi ska köpa redan på idéstadiet.

Det är så föraktfullt mot tittarna att utgå från att ALLA är fullständiga puckon utan någon tankeförmåga alls .. så´na som sitter med en öl och en påse chips och garvar läppen av sig åt en Rosa Kanin eller dreglar över halvvuxna barn som leker "Kungar" i Tylösand.

Det bästa vi har sett i underhållningsväg i vår tv i år är så´nt vi köpt från en annan tid .. minst 40 år gammalt. (Jag kastar mig över *beställa-symbolen* så fort det släpps en gammal kvalitetssserie.) Svenska Hjärtan, House of Elliot, Familjen Ashton .. och gamla Wallanderfilmer med LASSGÅRD i huvudrollen. (Någon annan Wallander finns inte .. efter honom blev filmerna öken!).

Malin Roos skriver "Det tragiska är att SVT har fallit i puckofällan" ..

... det är hon inte ensam om att tycka och nu tycker till och med jag .. som plikttroget betalat min tv-licens i evigheters evighet .. att det är dags att befria folket från tvångsanslutningen till SVT!!

4 kommentarer:

  1. Trillade in på din blogg via "Gustav" och hittar en människa som tycker som jag!! Har hittills bara läst "dagens avsnitt" men sätter upp dig på Favoriter och kastar mig handlöst över dina tidigare tankar och funderingar. Hit återkommer jag.
    Ninnie

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. bidde lite fel ovan - var inte inloggad så det ble OM istället..

    Skulle bara hålla med om att Wallander efter Lassgård finns inte..

    SvaraRadera
  4. ja, gode värld. Du slår verkligen huvet på spiken!

    SvaraRadera