måndag 15 november 2010

Framsteg kan bli felsteg ..

.. är rubriken i den lilla Dysterbok jag har fått av en vän som tyckte jag hade anlag för ämnet.

Texten är .. "Om du går i dina egna fotspår ... kommer du ingenstans."

Dessa genialiska visdomsord från åsnan Ior vidarebefordrar jag härmed till de människor som nu panikslaget letar efter en ny partiordförandekandidat till Socialdemokraterna efter Mona Sahlins avgång, och till dem som slåss för att ingå i .. eller slippa ingå i .. den valberedning som ska vaska fram de slutgiltiga förslagen till extrakongressen i mars.

Vid en snabb översikt på vilka som kan ta över efter Mona Sahlin så ser det inte ut att bli en lätt uppgift.

DN har en lista på 10 namn som inte direkt får en väljare att hoppa högt av lycka. SvD lägger av någon anledning till Ibrahim Baylan och Wanja Lundby-Wedin till kandidaterna .. men det kanske bara är ett önsketänkande från en borgerlig tidning??

AB:s egna kandidater .. förutom DN:s lista, är Jytte Guteland, Ilija Batljan och Håkan Juholt .. och Jytte Guteland är också Lars Törnmans "Räddare i nöden"???

Det vete sjutton hur han tänker där??

Direkt från SSU till partiordförande???

Men både Socialdemokraternas och svenska folkets favoriter är lika orimliga sett med mina ögon .. Margot Wallström och Thomas Bodström????????

Men självbevarelsedriften är större än maktbegäret hos både Margot Wallström och Thomas Bodström .. de svarar unisont och eftertryckligt .. NEEEEEJ!! ... på frågor från media.

Men det gjorde i och för sig Göran Persson också.

"Margot Wallström" .. säger Maken. "Att hon är så populär beror enbart på att ingen riktigt vet vem hon är, vad hon kan och på att hon inte varit synlig i svensk politik på evigheter. Skulle hon ens överväga att byta ut sitt nuvarande drömjobb mot partiledarjobbet hos sossarna skulle åtminstone jag kräva friskintyg."

Det han säger om Thomas Bodström tänker jag inte återge .. men han skrattar gott efter det han har sagt det.

Men som väljare?? Finns det någon sosse som jag spontant tycker om och känner förtroende för??

Hmmm .. jag gillar Ilija Batljan av någon anledning, men förtroende?? Och Lars Stjernkvist i Norrköping som var så hederlig att han drog sig tillbaka till kommunpolitiken hellre än att bli en av Göran Perssons ja-sägare .. han kan väl aldrig bli aktuell.

"Det står inget vidare till" .. säger Ior i min Dysterbok. "Det har inte stått vidare till på länge nu."

2 kommentarer:

  1. Din lilla Dysterbok verkar intressant. Finns den att få tag på?
    Många sanningens ord i den tydligen.

    SvaraRadera