onsdag 22 september 2010

Ett tips till Göran Hägglund!!

Det spekuleras, skrivs spaltmeter, målas upp scenarion, uttalas domedagsprofetior och tidningssidorna är fulla med .. helt tomma artiklar om saker som inte hänt!! Jag förmodar att alla partiers toppar sitter med pannorna i djupa veck och analyserar, krisbearbetar och försöker tillrättalägga dåliga resultat så att skulden hamnar hos någon annan .. helst då SD eller Vänsterpartiet.

Och Miljöpartiet försöker vinstoptimera och kamma in ministerposter utan att ge avkall på några krav och utan att direkt ta ställning och utan att varken svika eller ge några löften .. det ska bli spännande att se hur det går?

Och spännande ska det också bli att se hur valresultatet EGENTLIGEN blev??

Men vi glömmer att det är två av våra etablerade riksdagspartier som fick MINDRE röster än Sverigedemokraterna och färre mandat i riksdagen. Hur kommer det att påverka NÄSTA val och de nuvarande allianserna??

Under den här valrörelsen har jag funderat mycket runt Centern och Kd. Eftersom jag röstat på Alliansen har jag tyckt det varit viktigt att de mindre partierna skulle få mer makt för sina frågor för att balansera upp Moderaternas majoritet .. men av valresultatet att döma så var vi inte så många som tänkte så.

Kristdemokraterna och Göran Hägglund har bra frågor, en ovanligt hög hedersfaktor om man talar om politik .. om det nu överhuvudtaget går att tala om heder i det sammanhanget? .. men det är något med själva namnet som avskräcker.

KRISTdemokraterna??

Det känns så exkluderande på något vis.

Det finns ingenting som relaterar till KRIST-någonting inom mig. Jag har ingen trosinriktning, bekänner mig inte till något .. även om jag har en stark känsla för medmänsklighet, hjälpsamhet och alla religioners budskap om godhet.

Men om jag blir buddhist .. vilket känns nära mig .. KAN jag då rösta på något KRIST-demokratiskt?? För den som är muslim .. känns ett KRIST-demokratiskt alternativ bekvämt?? Eller om jag inte tror alls .. är det då inte lite falskspel att lägga en KRIST-demokratisk valsedel i valurnan??

Jag gillar Göran Hägglund och det han säger om "Verklighetens folk" .. det gör jag!!

Jag ställer upp på Kd:s budskap att familjen ska få bestämma om familjen .. det är rimligt. Barnen ska inte behöva ta ansvar för samhällets jämlikhetsarbete .. det måste vi vuxna kunna göra själva på annat sätt.

Dessutom verkar Kd vara det parti som har störst förtroende för sina yngre partimedlemmar .. men det är kanske bara min uppfattning? Det är i alla fall det parti där jag sett flest unga ansikten i valarbetet och i media under valrörelsen. ( .. och affischkampanjen och tv-reklamen var valets höjdare .. för mig!!)

Så snälla Göran Hägglund ... se till att ni byter namn till nästa val!

Varför inte FAMILJEDEMOKRATERNA eller VERKLIGHETSDEMOKRATERNA eller vad som helst som inte i namnet förutsätter att väljaren har en kristen trosinriktning ..

.. det är alldeles för få som har det nu för tiden.

4 kommentarer:

  1. Tack för valanalysen och de värmande orden. Jag ska sprida detta vidare.

    SvaraRadera
  2. Brith Aspenlind22/9/10 14:08

    Statsvetaren Gunnar Hagevi visar att cirka 600 000 går i kyrkan minst en gång per månad och att 60 000 av dessa lämnade KD för de rödgröna, enligt en artikel i Dagen. Många av dessa har reagerat på hur sjukförsäkringen slår. Mot bättre vetande hävdar Alliansen att få drabbas. De har dock fått fakta på bordet - inte minst via Öppet brev till statsministern från RESURS.se. Fall efter fall av sjuka tvingas till AF med endast 8 % som får riktiga jobb. Valet hedrar på sätt och vis väljarna, men misskrediterar KD, som inte vid ett enda tillfälle under debatten har medgivit att sjukreformen är felaktigt utformad. Fallet Annica Holmquist är tyvärr inte unikt, det enda är att någon orkat lyfta fallet - denna gång dottern Emelie - och gett reformen ett ansikte.
    Alla kan drabbas som inte blir friska så fort regeringen bestämt. (Google: Alla kan utförsäkras ) Detta har media missat att förmedla, och KD vägrat inse. Den kristna människosynen med omsorg om de allra svagaste borde Hägglund lyft fram, då hade Alliansen fått en klar majoritet i stället för att ”hänga på gärdsgårn”.
    När Hägglund i slutpläderingen talade om alla frivilliga insatser i landet, vilka förebygger problem, nämnde han t ex. inte kyrkornas arbete som samlar fler än alla andra. Han har heller aldrig lyft fram att 80 % av dem som via LP:s arbete blir fria från beroende, förblir fria? KD bör sluta skämmas för sitt namn och visa barmhärtighet i politiken? Just detta har många tydligen reagerat på.

    SvaraRadera
  3. Brith Aspenlind .. ett litet parti i en stor Allians har inte så mycket att säga till om och är dessutom låst av sin lojalitet med sina samarbetspartners. Får Kd fler mandat så ökar möjligheterna att föra fram egna frågor, eller hur??

    Och om Kd inte för fram det kristna budskapet tydligt nog, enligt din uppfattning .. då är det ju ännu större orsak att skaffa ett namn som inte utesluter så stor del av Sveriges befolkning??

    Marie .. det ÄR liiiite skämsvarning på Kd bland de vanliga väljarna, tro mig. Men budskapet är omtyckt .. då är det synd att redan namnet är så exkluderande, tycker jag?

    SvaraRadera
  4. Förstavelsen på KD innebär inte ett religionsmässigt samband. Man hämtar sina värderingar från den judiskt-kristna kulturen i Europa, som hela vårt välfärdssamhälle vilar på, men få vill erkänna. Partiet har många muslimska väljare på grund av rötterna i de abrahamitiska religionerna, med barmhärtighet och skydd för familj, änkor, svaga och sjuka samt ofödda. Du kan vara ateist, buddhist "or whatever" för att rösta eller vara medlem. Media har försökt förvränga detta faktum. KD är inte en "kyrka",utan ett politiskt parti.
    När skämtare vill göra ner KD faller de ofta själva i fällan: man framställer partiet som en frikyrka på 50 - talet... man inser inte att även ett parti förändras. Läser du deras partiprogram och inte nidbilder av det, kan du ju själv avgöra om det ligger in linje med din syn på livet och samhället. De fem stora religionerna har ju en gemensam etik i sin kärna: inte döda, stjäla, hålla sitt givna äktenskapslöfte, inte stjäla ( inkluderar staten) inte bli drucken samt att hjälpa sjuka, gamla och alla i behov. Sedan är det ju stora skillnader vad gäller religionernas syn på tillvaron.
    Buddhismens grundsyn är ju: Allt är lidande. Är du jude eller kristen håller du inte med om detta t ex.

    SvaraRadera