fredag 30 juli 2010

Att byta Kungen mot Svarte Petter??

"Monarkin förlegad - Republik nu!" .. står det med svarta bokstäver i Expressen .. och jag som vacklar lite hit och dit i frågan .. känner plötsligt att .. NEJ .. INTE republik!! I alla fall inte NU!!

För visst tycker väl jag också att det är lite otidsenligt med ett kungahus och lite orättvist mot de kungliga ätteläggarna som tvingas in i ett system som de inte fått välja själva. Det är ju nästan som ett slags djurpark för en utrotningshotad människoart??

Men .. ja, det kanske beror på att jag har en så svart och låååååg dag i dag ... men vad har vi att välja på?

Ett kungahus består ju i alla fall av väluppfostrade människor som skolats in i ämbetet under ett helt liv och som kan föra sig och tala med andra länders representanter utan att göra bort sig allt för mycket.

Dessutom anses de ju vara helt opolitiska vilket känns förtroendefullt just nu när vår "politiska elit" är villiga att sälja ut sig själva, sin heder, sitt namn och sin gamla mormor .. bara för chansen att få sitta vid maktens köttgrytor.

För när jag tittar på tidningarnas hemsidor och ser hur utbudet ser ut bland "presidentkandidaterna", deras närmaste medarbetare och på deras sätt att föra sig bland folk och framföra "sina"(?) åsikter ..

.. så vill jag inte påstå att jag känner mig mindre deprimerad och svartsynt av den anblicken.

5 kommentarer:

  1. Anybody skrev:
    "Dessutom anses de ju vara helt opolitiska vilket känns förtroendefullt just nu när vår "politiska elit" är villiga att sälja ut sig själva, sin heder, sitt namn och sin gamla mormor .. bara för chansen att få sitta vid maktens köttgrytor."

    Jag måste hålla med om detta klarsynta konstaterande att den politiska eliten gör allt för makten! Inte minst är Moderaternas McDonalds-reklam ett bevis på det.

    SvaraRadera
  2. Jag har ärligt talat inte den blekaste aning om vad du skriver om .. men jag förstår ju att du känner ett innerligt hat mot just Moderaterna. Det gör inte mig något .. jag är inte Moderat, men det är lite synd för det gör dig enögd och begränsad .. och jag tror du har större kapacitet än så???

    SvaraRadera
  3. Vad sägs om en enda megagigantisk nationell sten-sax-påse-tävling där vinnaren får bära kronan i ett par år? Såg på eurosport att dom hade en turnering i Las Vegas där förstapriset var en halv miljon, så varför inte..?

    Men egentligen tycker jag som du... Lite.. Kungahuset vill man kvar för att det är... snyggt? saknar den där högtidliga invigningen av riksdan när drabanterna stampar i marmorgolvet. Men samtidigt, det är väl inte riktigt up to date att födas till en roll, det är alldeles för mycket "skomakare - bliv vid din läst".

    Kan man inte slå ihop det? Återvända till grunderna och införa valkungadöme? Eller är det som att kalla kalhygge för föryngringsyta...?

    SvaraRadera
  4. Jag kan inte förstå varför folk snöar in sig på det ena eller det andra. Bara för att vi skulle avskaffa kungahuset betyder inte att vi måste ha en president.
    Vi kan ha samma styre som nu men något modifierat, bara att vi skippar kungen.

    Sen är ju faktiskt kungahuset rätt bra att ha i PR-syfte.. det finns många länder som inte har kungahus som blir mäkta imponerade.
    Men jag tycker kungen och hans familj skulle lära sig att hålla mun lite oftare, politik skall de inte blanda sig i. Ett bra exempel är "klimatet" som de gång efter annan skall yttra sig om. I de lägena blir tom jag en ivrig kungahusmotståndare.. ;)

    SvaraRadera
  5. Monarki har flera praktiska föredelar över republik. Den viktigaste är att monarken inte är vald. En (maktlös) president har i runda slängar 40-49% INTE röstat på. Och lär väl bli en avdankad politiker, tänk själv in valfritt höger-vänster spöke i posten så förstår ni vad jag menar.

    SvaraRadera