söndag 23 maj 2010

Jag reser mig och ..

.. gör vågen för Jan Guillou och det är inte något jag gör lättvindigt!!

Jag har haft svårt att delta i debatten om yttrandefriheten som kom i kölvattnet på Lars Vilks framträdande på Uppsala Universitet.

Det är något som inte stämmer .. har jag tänkt, men eftersom hela kultursverige med Expressens ledning i spetsen tagit till brösttoner och pekat med hela handen, så har jag känt mig för liten för att yttra mig. Man kan lugnt säga att jag låtit mig tystas i yttrandefrihetens namn bara för att jag inte kunnat uttrycka mina känslor på rätt sätt.

Såna svårigheter har inte Jan Guillou .. på ett fullständigt lysande sätt pulvriserar han Lars Vilks anspråk på att vara yttrandefrihetens yttersta förkämpe .. LÄS DET HÄR!!

Tack .. Jan Guillou!!!

2 kommentarer:

  1. Jag tänkte också skriva om Jan G men det räcker med du skriver. Den mannen fröjdar mitt hjärta när det gäller Vilksfrågan.

    SvaraRadera
  2. Som jag skrev som kommentar till Ghosten:
    Som all frihet måste också yttrandefriheten hanteras med omdöme. Jag tycker att det pendlar mellan att vara helknäppt och att vara omdömeslöst.
    Å ena sidan har vi muslimska knäppgökar och andra sidan har vi knäppgöken Vilks. Känns mer som ett bråk på en av avdelningarna på Säter fasta paviljong och har samma allmänna betydelse...

    SvaraRadera