fredag 19 mars 2010

Varför lyfter inte Mona Sahlin ..

.. undrar Aftonbladets Lena Mellin i en analys inför valet om ett halvår.

Hon svarar själv och menar att det bland annat är röran 2008 när Miljöpartiet och Sossarna fick krypa till korset och ta med Vänsterpartiet som fortfarande spökar. Att det Socialdemokratiska partiet är precis lika omodert och tungt som tidigare trots Monas löften om förnyelse och att Mona Sahlins egen trista framtoning också spelar en stor roll.

Jag vill också gärna svara på den här frågan. Helt och hållet utifrån min egen synvinkel utan att göra anspråk på något politiskt kunnande. En vanlig väljares synpunkt .. tankar från en helt vanligt, icke-akademisk och medelklassig kvinna med bäst-före-datum bakom sig.

För mig framstår den rödgröna alliansen som en dans där Lars Ohly spelar första fiolen, Mona Sahlin dansar medan Maria Wetterstrand och Peter Eriksson tittar åt ett annat håll.

Det socialdemokratiska partiets eventuella förnyelse omintetgörs av den ballast av gamla karriärstrebrar, pösmunkar och LO-plikter som hänger som sänken runt fötterna på dem som står för eventuellt nytänkande och när det gäller Mona Sahlin som partiledare är jag inte så säker på att det hon säger är något som hon själv tänkt ut eller riktigt är bekväm med.

Förra valet stördes jag av att Socialdemokraterna i största allmänhet och Göran Persson i synnerhet använde all tid åt att tala om Alliansens politik i stället för att tala om den politik som vi hoppades att Socialdemokratin stod för! I år upprepar Mona Sahlin den taktiken .. det är respektlöst mot väljarna, så känner i alla fall jag det.

Tvärsäkra uttalanden blir ofta meningslösa upprepningar när det kommer följdfrågor. Det hänvisas alldeles för ofta till "de rika" för att det ska vara en tillfällighet .. och då får jag en känsla av regisserade framträdanden som inte känns riktigt tillförlitliga och som dessutom förutsätter att väljarna är dumma och obildade.

Och väntan på klara besked har nu blivit så lång att jag börjar misstänka att de kommer så sent att vi vanliga väljare inte hinner syna dem? Det kanske är avsiktligt .. först piskas det upp en mediastorm MOT regeringen och sedan smygs det in egna varianter på samma tema under andra slagord??

Men .. varför oroa sig för Mona Sahlin?

Maria Wetterstrand och Miljöpartiet har ju lyfts desto högre .. tack vare den socialdemokratiska nedgången .. och kanske plockar hem statsministerposten åt henne i alla fall!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar