torsdag 18 mars 2010

Nu får hon väl ändå ge sig ....

.. var min första tanke när jag läste Svd:s rubrik nu på morgonen. S lovar sommarjobb åt alla ungdomar!

Grunden är en debattartikel av Mona Sahlin som tar upp problemen med ungdomsarbetslösheten som beviserligen är ett problem och där var rubriken en helt annan. S-kommuner ska ge sommarjobb till alla unga .. en viss skillnad.

Alla S-kommuner bör ge 2-3 veckors sommarjobb, med kollektivavtalsenliga löner till alla unga, enligt Mona Sahlin.

Vad kommer det att kosta kommuninvånarna, undrar jag då??

Vilken nytta har ungdomarna av 2-3 veckors sommarjobb utan egentliga uppgifter inom kommunen när det gäller det framtida yrkeslivet??

Regeringen försökte med praktikplatser .. intresset från privata företagare var svagt, för att inte säga obefintligt ... varför tror Mona Sahlin att det var så??

Varför är det fel när praktikplatser framkommenderas inom statliga verk men inte när sommarjobb framkommenderas inom kommunen??

Vem eller vilka ska tillhandahålla de 100.000 nya jobb, lärlingsplatser och traineeplatser som Mona Sahlin utlovar?? Kommunerna?? Staten?? ... Vem betalar och hur??

Varför är det fel när lågavlönade kvinnor bereds arbete med hjälp av det stadssubventionerade rut-avdraget men inte när kommuninvånarna tvingas betala kollektivavtalsenliga löner för arbete som egentligen inte finns??

Om lösningen på ungdomsarbetslösheten är sysselsättning inom den offentliga sektorn ... vilka är det då som ska betala de skatter som krävs??

Jag hör vad Mona Sahlin säger ... men jag förstår det inte????

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar