torsdag 18 februari 2010

Vad är egentligen en konstnärsgaranti??

En konstnärsgaranti .. en livslång konstnärslön .. varför får man det egentligen???

Är det en belöning till någon som höjer sig så högt över det vanliga och har presterat något så unikt att den personen aldrig ska behöva göra något annat i livet?? Ja, i så fall känns det lite futtigt att begränsa det till 157 personer.

Jag menar .. då kommer den närmast kommande konstnärsgenerationen att bli helt utan, oavsett hur unika och fantastiska verk de åstadkommer, i väntan på att de första genierna ska gå ur tiden. Eller har jag alldeles fel ..???

Men om konstnärsgarantin är en garantisedel för att konsten ska få ta plats, ges möjlighet att blomstra och att konstnärer ska få utvecklingsmöjlighet??

Ja men, då tycker jag att det nya förslaget med pensionsgrundande, fem eller tio år långa arbetsstipendier .. till samma belopp som 157 utvalda får nu .. fördelad på många fler konstnärer är alldeles lysande!

Tänk vilken mångfald!! Så många fler begåvade konstnärer som får möjlighet att arbeta heltid med sin konst under ett antal år!

Det måste väl ändå vara bättre för konsten .. utveckla och berika kulturlivet mycket mer??

.. eller har jag alldeles fel .. igen???

3 kommentarer:

  1. Du har alldeles rätt min kloka vän!
    Fanns det tummar härinne skulle du få en av mig.
    Tummen upp! =)

    SvaraRadera
  2. Tack .. det räcker så bra att någon förstår vad jag menar!!! ;-))

    Men ibland undrar jag om de som upprörs överhuvudtaget har läst nyheten som de "RASAR" över???

    Det är ju inte så att konstnärslönen/garantin ska sparas bort .. utan den .. (samma belopp som 157 stycken kostar livslångt!) .. ska fördelas på fler konstnärer under kortare tider .. och då tycker jag att det är helt lysande??

    SvaraRadera
  3. Mina knäppa islänningar gör redan så. Lön i upp till tre år, ligger på medellönen i landet ungefär, och sen är det slut.
    OCH de måste redovisa lite då och då vad de har hållit på med - att ligga och pilla sig i naveln på Maldiverna går inte. Då mister de lönen!

    SvaraRadera