lördag 13 februari 2010

Kvinnor ska vara ömma och varma ..

.. så däng dom i elementet så blir de båda delarna"

.. det är en gammal "rolighet" från förr, som jag har liggande i mitt kuvert för diverse urklipp och kopior. Den är en av de få sakerna från den tiden som fortfarande känns som om den skulle ha varit skriven i dag.

Kvinnor får inte vara för tjocka .. eller för smala. Inte synas för mycket .. eller för lite. Kvinnor ska älska sex .. när som helst, var som helst, kunna ALLT och finnas till hands för man och barn när det krisar till sig .. samtidigt som de bör vara vackra, effektiva, vältränade och längta efter en styrelsepost i näringslivet.

... OCH kunna baka bullar, svänga ihop en läcker middag och vara en god, medkännande lyssnerska .. mellan tvätt, snöskottning, städning, nattning, matinköp och ett 8 timmars yrkesliv.

Jag läste om att någon kommit fram till att det är fullt möjligt att dö av ren tristess .. DET tror jag inte gäller kvinnor däremot. De flesta kvinnor jag känner LÄNGTAR efter stunder av ren tristess .. men möjligen gäller det ÄLDRE kvinnor .. som ingen vill ha?

För är det något som är pinsamt och nästan helt förbjudet så är det tydligen att vara en äldre kvinna som inte accepterar att bästföredatumet gått ut!!

Det finns ett Morgan Paulsson-citat .. "Medelålders kvinna - kan det bli mer inkvoterat" .. och det säger väl allt om den allmänna inställningen.

Gammal .. finns det något ord som är mer negativt???

Kan man överhuvudtaget använda det positivt???

Jag har letat bland bloggar och på nätet och de positiva tolkningarna har mest handlat om begagnade märkeskläder?? Vintage ...

.. så vi kanske måste börja kalla våra mammor, mormödrar, hustrur och äldre arbetskamrater för just .. VINTAGE-KVINNOR!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar